Mobiel bankieren

Bij vrijwel alle banken is het mogelijk om mobiel te bankieren. De banken hebben daarvoor apps uitgebracht. Deze apps zijn te vinden in de Apple App Store, de Google Play Store en de Microsoft Store. Met deze apps is het mogelijk om het saldo van de betaalrekening te checken en geld over te boeken. De banken nemen allerlei maatregelen om dit zo veilig mogelijk te laten verlopen.

Zo werkt het mobiel bankieren

Wie de app heeft gedownload, kan beveiligd zijn of haar bankrekening aan de applicatie koppelen. Voor het koppelen is altijd de pinpas, een cardreader of digipas nodig. Dit proces verloopt via een beveiligde verbinding. Gebruikers van de app kunnen zelf een aparte code instellen, waarmee ze mobiel kunnen bankieren. Deze code verschilt altijd van de pincode. Een pincode heeft immers maar 4 cijfers. Een code voor de app heeft soms wel 6 cijfers.

Gebruikers kunnen alleen geld overmaken naar bekende rekeningen. Dat zijn rekeningen waar al eerder geld naar is overgemaakt. Wie naar een andere rekening geld wil overmaken, moet eerst de cardreader gebruiken. Op die reader moet de gebruiker zijn of haar pinpas ingeven, en de pincode intoetsen. De app geeft een code die ingetoetst moet worden op de cardreader. Vervolgens geeft de cardreader ook een code in. Die code moet dan weer ingetoetst worden op de applicatie. Daarna is de betaling akkoord.

Met de applicaties van ABN Amro, ASN Bank, Rabobank en SNS Bank is het mogelijk acceptgiro’s in te scannen en te betalen. De foto’s die daarvoor genomen moeten worden, blijven niet bewaard.

Maatregelen
Veruit de meeste smartphones hebben geen virusscanner. Voor het gebruik van de app is na de eerste keer inloggen geen kaartlezer of een TAN-code meer nodig. Toch valt te stellen dat mobiel bankieren veilig is. De Fraudehelpdesk ontvangt maar zelden meldingen over misbruik. Dat komt doordat banken hun veiligheidsmaatregelen steeds meer uitbreiden.

Het bedrag dat cliënten van een bank kunnen overmaken, is meestal lager dan bij internetbankieren. Daarnaast is er een algemeen daglimiet: gebruikers kunnen niet meer dan een bepaald bedrag per dag overmaken. Bij ING is dat 1000 euro per dag, bij KNAB 250 euro per dag en bij Rabobank 250 euro per dag.

Veiligheidsvoorschriften

Fraude valt te voorkomen door de veiligheidsvoorschriften op te volgen. Dat houdt in dat de gebruiker altijd de nieuwste en de officiële versie van de app downloadt, en deze zelf ook up-to-date houdt. Daarnaast is het verstandig een ‘slimme’ pincode te kiezen voor mobiel bankieren, en deze code net zo geheim te houden als de normale pincode. De smartphone zelf moet ook voorzien zijn van een beveiligingscode, of van TouchID (iPhone).

Klaar met mobiel bankieren? Log dan altijd uit. Zo wordt de sessie afgesloten, en moet de gebruiker de eerstvolgende keer zich weer aanmelden met de pincode voor mobiel bankieren. Door geen gebruik te maken van illegale software, blijven hackers buiten de deur.

Bankieren op Wi-Fi?
MobielAbonnement.nl raadt het sterk af mobiel te bankieren via een openbaar draadloos netwerk. Op het eigen Wi-Fi-netwerk thuis is dit geen probleem, maar op een publiek netwerk is de gebruiker een makkelijke prooi voor hackers. Codes, inlognamen en rekeningnummers vallen met bepaalde software eenvoudig te achterhalen.

Daarom adviseren we alleen thuis mobiel te bankieren. Wie toch onderweg wil bankieren, kan dit het beste doen via 3G of 4G. Het inbreken op deze netwerken is een stuk ingewikkelder dan het inbreken op een Wi-Fi-netwerk.

Phishing en spoofing
De termen ‘phishing’ en ‘spoofing’ raken steeds bekender. Bij phishing doen oplichters zich voor als banken, of organisatie die voor de banken werkt. Gebruikers moeten allerlei gegevens invullen op een pagina die lijkt op de pagina van de bank. Klik nooit op links die ‘de bank’ stuurt om in te loggen. Banken sturen namelijk nooit links per e-mail om in te kunnen loggen. Organisaties die voor de banken zouden werken, hebben in de eerste plaats geen persoonsgegevens van de cliënten.

We raden aan alleen de website van de bank te bezoeken bij het internetbankieren. Dit adres begint altijd met ‘https’. De ‘s’ achter ‘http’ staat voor ‘secured’: beveiligd. Zorg ervoor dat de naam van de website correct gespeld is.

Bij ‘spoofing’ wordt de gebruiker omgeleid van de website van de bank, naar een pagina van oplichters. Dit is alleen mogelijk als de gebruiker verbinding heeft met een openbaar netwerk. Via 3G of 4G is dit niet mogelijk. Daarom raden we het bankieren via een publiek netwerk af.

Laat een reactie achter

Got Something To Say:

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *