Zo leren scholieren op hun smartphone

Uit onderzoek van Stichting Kennisnet blijkt dat de helft van alle Nederlandse jongeren de smartphone in de les gebruikt voor sociale media, of om berichten te sturen. Daarnaast wordt de mobiel vaak gebruikt om cijfers te bekijken, of om te leren. MobielAbonnement.nl duikt in de wereld van de onderwijsapps.

Magister en Google
Populaire apps die scholieren vaak gebruiken zijn onder anderen Magister en Google. Via Google wordt informatie opgezocht voor werkstukken. Magister wordt vooral gebruikt om roosters op te vragen en cijfers te kunnen bekijken. Uit het onderzoek blijkt dat 60 procent van de jongeren regelmatig gebruikmaakt van deze applicaties.

Overhoren
Bijna de helft van de jongeren (45 procent) gebruikt het internet om zichzelf te overhoren of om een oefentoets op te zoeken. De website ‘Wrts’ wordt bijvoorbeeld vaak gebruikt voor het overhoren van woordjes en begrippen.

Met de app ‘Drillster’ kunnen leerlingen ook zelf overhoringen aanmaken. De applicatie is toegankelijk via PC en smartphone. In een grafiek laat Drillster zien welk percentage van de stof de scholier al beheert. Wie onder een bepaalt niveau presteert, krijgt een e-mail dat hij of zij weer aan de slag moet.

Sociale media
In de les wordt de smartphone ook vaak ingezet voor sociale media. Jongeren vagen elkaar vooral wat het huiswerk is. WhatsApp wordt gebruikt om een groep op te zetten bij samenwerkingsopdrachten. Een groepsleider kan de taken dan verdelen en de teamleden kunnen overleggen over de vorderingen.

Daarnaast scannen en fotograferen leerlingen vaak foto’s van het huiswerk. Ze maken foto’s van aantekeningen en samenvattingen en delen deze met elkaar.

Contact met docenten
Contact met docenten gebeurt vooral nog via e-mail. In nog geen tien procent van de gevallen staan docenten toe dat leerlingen een WhatsApp-bericht naar de docent sturen. Daarentegen wordt Facebook iets oogluikender toegestaan, met zo’n dertien procent. Docenten en leerlingen bespreken via WhatsApp en Facebook Messenger vooral huiswerk, cijfers, stof die ze niet snappen en vertrouwelijke zaken.

Zelf apps bouwen voor op de telefoon
Uit andere onderzoeken blijkt dat steeds meer (middelbare) scholen hun leerlingen stimuleren om zelf te programmeren. Daarvoor wordt onder andere gebruikgemaakt van de Scratch JR-app. Daarmee kunnen kinderen zelf eenvoudige animaties en games programmeren.

Tijdens de lessen informatica wordt vaak MIT App Inventor ingezet, waarmee de scholieren een echte app kunnen maken, die op tablets en smartphones geiïnstalleerd kunnen worden. Dat is een programmeeromgeving die is geblokkeerd op puzzelstukjes. Voor deze app zijn tutorials en cursussen beschikbaar.

Geocaching en aardrijkskunde

Zelfs voor een vak als aardrijkskunde zetten docenten de smartphone in. Ze delen smartphones uit waarmee het mogelijk is te geocachen. Daarbij moeten leerlingen met een elektronisch kompas op zoek gaan naar schatten. Daarbij leren ze meerdere zaken:

– Logisch nadenken;
– Orienteren;
– Berekenen;
– Werken met de GPS;
– Samenwerken;
– Beschikken over ruimtelijk inzicht.

Uit het onderzoek van Stichting Kennisnet blijkt dat scholen niet meer om de smartphone heen kunnen. Het is een apparaat dat voor afleiding en ontspanning zorgt, maar ook zeker kan bijdragen aan de schoolresultaten.

OnzeTaal
Handig voor de lessen Nederlands: de app van het Genootschap Onze Taal. De applicatie biedt een overzicht van de taalregels. Zo is het inzichtelijk of een woord met een -d, -t of -dt gespeld moet worden. Daarnaast biedt het Genootschap extra tips en taalnieuws. De app is geschikt voor iOS en Android.

Dropbox
Om werkstukken en huiswerk op te slaan, komt de applicatie Dropbox vaak van pas. Dropbox werkt op Android, iPhone en zelfs op de computer, laptop of tablet. Alle benodigde bestanden voor school staan dan op dezelfde plek. Indien ouders betalen voor een uitgebreide versie, kan het kind zelfs bestanden terughalen waarvan hij of zij dacht ze verloren te zijn. Zo hoeft de leerling nooit meer opnieuw te beginnen aan een werkstuk.

Laat een reactie achter

Got Something To Say:

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *