Vind alle providers en alle telefoons

Valse e-mails en internetbankieren

Bij phishing proberen fraudeurs om persoonlijke informatie te stelen. Met deze informatie kan fraude worden gepleegd met internetbankieren, pinpassen, creditcards of identiteitsfraude. Er wordt gebruik gemaakt van informatie die al bekend is, zoals een e-mailadres. Hoe bescherm je jezelf hier tegen en wat doet de bank er eigenlijk tegen?

Hoe werkt phishing?

Phishing werkt in de meeste gevallen zo: een fraudeur spreekt je via de telefoon of per e-mail aan als een betrouwbare instantie. Je kunt bijvoorbeeld valse e-mails of SMS’jes krijgen die van de bank afkomstig lijken. In deze berichten staat meestal een verzoek om voor controle persoonlijke gegevens af te staan. Meestal gaat het om gegevens als je naam, adres, telefoonnummer, rekeningnummer en beveiligingscodes. De website ziet er legitiem uit, maar is in feite volledig nagemaakt.

Soms zijn deze gegevens al genoeg om misbruik te kunnen maken van de rekening. Criminelen kunnen je ook vragen om een telefoonnummer te bellen omdat de rekening anders geblokkeerd zou worden.

Met al deze informatie kan een fraudeur zich voordoen als een bankmedewerker. Het lijkt namelijk net alsof de fraudeur beschikt over alle informatie die alleen de bank kan weten. Er wordt gevraagd naar beveiligingscodes omdat er problemen zouden zijn met de rekening en de medewerker wil controleren of alles wel klopt. In feite word je opgelicht en verschaf je criminelen toegang tot jouw bankrekening.

Wat doen de banken eraan?

Banken zijn goed op de hoogte van phishing. Om deze praktijken tegen te gaan, proberen ze websites en mails te traceren en de nepsites zo snel mogelijk uit de lucht te houden. Daarnaast probeert de bank haar klanten zo bewust mogelijk te maken van phishing.

De bank kan klanten vragen de betaalpas of het inlogapparaat naar de bank terug te sturen. Je krijgt dan automatisch een nieuwe betaalpas toegestuurd. Knip de oude pas door op de plekken van de chip en door de strip. De pas kan dan gewoon weggegooid worden.

Zo bescherm je jezelf tegen phishing

Het is goed je te realiseren dat de bank nooit om gegevens zal vragen. Wordt er gevraagd naar een verificatiecode voor internetbankieren of mobiel bankieren, de pincode, het creditcardnummer, de CVC-code of de geldigheid van een creditcard, dan is het vrijwel zeker dat het om phishing gaat. De bank zal ook nooit vragen aan klanten om in te loggen op internetbankieren, een update uit te voeren, een nieuwe website uit te testen of de veiligheid van jouw computer te testen.

Als je twijfelt aan de echtheid van een e-mail, bel dan de bank via het nummer dat in brieven en op de officiële website staat. Klik nooit op links in e-mails, maar stuur de e-mail door naar het meldpunt van de bank die geïmiteerd wordt. Verwijder daarna de e-mail direct.

Phishing herkennen

Phishing e-mails hebben een vaste vorm. Ze lijken allemaal op elkaar. MobielAbonnement.nl heeft daarom een paar kenmerken van nepmails.

  • De e-mail is onverwacht: deze is zogenaamd verzonden door jouw bank, een andere bank, een betaalmethode, het CJIB, De Belastingdienst, De Betaalvereniging Nederland of een andere organisatie;
  • Het is geen persoonlijke e-mail, maar eentje met ‘Geachte klant’ in de aanhef;
  • Er staat na de ‘@’ niet de juiste naam van jouw bank in het e-mailadres.
  • Het e-mailadres is niet logisch;
  • De e-mail is slecht geschreven, er zitten spel- en grammaticafouten in;
  • Er staat meestal een directe aanleiding in de e-mail, zoals het aanvragen van een nieuwe betaalpas voor contactloos betalen;
  • Er wordt paniek gezaaid omdat er iets mis zou zijn;
  • De beveiligingsafdeling van de bank vraagt om actie te ondernemen;
  • Er wordt gevraagd naar persoonlijke gegevens en beveiligingscodes;
  • Er staat een dringend verzoek in de mail;
  • Er wordt gevraagd op een link te klikken van een vreemde website;
  • Het spamfilter gaf de indicatie ‘spam’
  • Er staat geen tekst in de e-mail, maar een plaatje met tekst;
  • Er staan bijlagen in de e-mail.

Als je slachtoffer bent geworden

Ben je zelf slachtoffer geworden van phishing? Dan is het belangrijk om twee stappen te ondernemen. Informeer allereerst direct de bank en de creditcardmaatschappij. De bankmedewerker kan je verder helpen.

Ben je slachtoffer geworden van fraude, neem dan contact op met de politie. Dit kan via het telefoonnummer 0900-8844. Dit nummer kan gebeld worden tegen lokaal tarief.

Heb je nog meer vragen?

Heb je nog vragen? MobielAbonnement.nl staat je graag te woord. Bekijk onze blog of neem contact met onze support-afdeling.


Volg ons op