Vind alle providers en alle telefoons

Phishing

Ieder jaar krijgen honderdduizenden mensen in Nederland te maken met internetoplichting. De meesten krijgen te maken met phishing. Wat is dat eigenlijk? En wat kan er gedaan worden tegen deze vorm van fraude?

Wat is phishing?

De term ‘phishing’ is afgeleid van het Engelse woord ‘fishing’. Er wordt ‘gevist’ naar persoonlijke gegevens door middel van een mail of een tekstbericht. Dat bericht lijkt afkomstig te zijn van een legitiem bedrijf. Slachtoffers geven hun persoonlijke gegevens op omdat ze denken dat bijvoorbeeld de bank daar om vraagt. In werkelijkheid maken criminelen misbruik van de gegevens.

Vaak gaan phishingberichten over nieuwe pasjes of wijzigingen in de persoonlijke gegevens. Meestal wordt er gevraagd om een rekeningnummer en een pincode. Daarmee kunnen oplichters de rekening plunderen.

Identiteitsfraude
In sommige gevallen zijn fraudeurs niet op zoek naar bankgegevens, maar alleen naar bijvoorbeeld de naam of een ID-kaart. We spreken dan van identiteitsfraude. Met een kopie van een rijbewijs of ID-kaart kunnen oplichters nog meer slachtoffers maken door zich voor te doen als iemand anders.

Deze vorm van oplichting komt regelmatig voor op tweedehandssites als Marktplaats. Iemand denkt een aankoop te kunnen doen bij een betrouwbare verkoper. Uiteindelijk blijkt de verkoper nooit te leveren. Als garantstelling wordt er een foto gestuurd van de ID-kaart. De persoon op de ID-kaart blijkt niet de uiteindelijke verkoper te zijn, maar een oplichter. De oplichter kan een slachtoffer vragen zelf ook een kopie van een identiteitsbewijs te sturen. MobielAbonnement.nl raadt potentiële kopers met klem af om aan deze oproep gehoor te geven.

Phishing herkennen
Voorheen was phishing vrij eenvoudig te herkennen. De berichten waren vaak slecht vertaald en slordig vormgegeven. Tegenwoordig is de vormgeving van een phishingbericht zeer professioneel en wordt het taalgebruik steeds verzorgder. Toch zijn er nog een aantal manieren om phishing te herkennen:

  • Nepberichten hebben vaak geen aanhef, maar beginnen met: “Geachte klant” of “Beste heer/mevrouw.” Legitieme bedrijven spreken de klant altijd persoonlijk aan;
  • Controleer of het taalgebruik juist is. Een e-mail van een legitiem bedrijf bevat geen spel-, taal-, en stijlfouten;
  • Wees huiverig met links. Klik nooit zomaar ergens op.

Bescherming

Wie zich wil beschermen tegen phishing doet er goed aan een paar zaken te onthouden:

  • Geen enkele bank in Nederland informeert haar klanten over persoonlijke zaken. Bankzaken worden altijd per brief medegedeeld;
  • Let op het e-mail adres van de afzender. Meestal hebben legitieme bedrijven een .nl-adres, hoewel dit geen garantie is. E-mailadressen van gratis diensten als Gmail en Hotmail zijn nooit verbonden aan grote bedrijven;
  • Bij phishing is er vaak sprake van emotionele manipulatie. Het slachtoffer wordt bang of juist blij. Bij e-mails die afkomstig van Justitie lijken te zijn, wordt vaak gesproken over boetes die onmiddellijk betaald moeten worden. Bij “Gefeliciteerd, u heeft een iPhone gewonnen” wordt vaak opgeroepen direct de gegevens door te geven, omdat er anders een andere winnaar gekozen zou worden. Dat is onzin.

Instinct
Vertrouw altijd op het eigen instinct. Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat vaak ook. Er zijn geen winkels die zomaar producten en grote geldprijzen weggeven. Er is ook geen overheidsinstantie die per e-mail dreigt dat een boete betaald moet worden. Communicatie vanuit de overheid verloopt altijd via DigiD. Bij twijfel is het goed om contact op te nemen met de Fraudehelpdesk. Deze helpdesk kan veel handige tips bieden en kan e-mails ook beoordelen. Ook kan er hulp geworden aan slachtoffers.

Heb je nog meer vragen?

Heb je nog vragen? MobielAbonnement.nl staat je graag te woord. Bekijk onze blog of neem contact met onze support-afdeling.


Volg ons op