Smartphone wel of niet verzekeren?

Het volgende verhaal zal menig telefoongebruiker bekend voorkomen. Je staat in een telecomwinkel om een nieuwe smartphone uit te zoeken en wanneer je bij de kassa staat om je gloednieuwe toestel af te rekenen, vraagt de medewerker of je het toestel wilt verzekeren. Veel mensen (namelijk een derde) stemmen hiermee in maar heeft een telefoonverzekering nu daadwerkelijk nut of is het weer een of ander trucje dat geld op moet leveren? Het staat in ieder geval buiten kijf dat het slim is eerst verzekeringen te vergelijken en te kijken naar je lopende verzekeringen.

Hoge premies bij verzekeren

Wanneer je je telefoon laat verzekeren, mag je verwachten dat de verzekeringsmaatschappij je voor een bepaald bedrag per maand verzekert tegen ongevallen met je toestel. Daarvoor betaal je per maand een bepaald bedrag, de premie. Hoe hoger de premie, hoe meer ongevallen gedekt worden. Omdat een telefoon een kwetsbaar voorwerp is en mensen het toestel vaak de hele dag door op verschillende plekken gebruiken, zijn de premies voor een dergelijke verzekering vaak torenhoog. Vooral als je dit maandelijkse bedrag zou sparen. Om een indicatie te geven van de premie, kost een telefoon met als waarde 500 euro per jaar al gauw 110 euro. Daarnaast is het ook nog eens zo dat er meestal een eigen risico van 50 euro betaald moet worden bij schade, verlies of diefstal.

Meerdere factoren
Het is lastig om te bepalen of een telefoonverzekering voor jou wel of niet gunstig is. Dit hangt van een aantal factoren af. Zo is het handig om in te schatten of je over het algemeen zuinig bent op je spullen. Ben jij iemand waarvan maandelijks de telefoon kapot gaat door toedoen van anderen, dan is het wellicht een idee om je smartphone te laten verzekeren. Kijk goed wat de verzekering biedt en hoe hoog de premie is die je daarvoor moet betalen. Bekijk ook de dekking van je inboedelverzekering aangezien eigendommen vaak via deze weg al verzekerd zijn tegen diefstal of defecten door toedoen van een ander. In dat geval is het dus overbodig om een aparte verzekering voor je telefoon af te sluiten.

Consumentenbond
Volgens de Consumentenbond blijkt dat 9 van de 22 telefoonverzekeringen een voldoende scoren. Dat zegt genoeg over de kwaliteit en over het nut van verzekeringen. Uit het onderzoek bleek dat de prijs van de premie niet samenhangt met de kwaliteit ervan. Een goedkope verzekering scoorde namelijk het hoogst. Bekijk dus van tevoren de verzekeringen die je al hebt lopen om ervoor te zorgen dat je geen dubbele kosten hebt. De meeste smartphones gaan slechts een aantal jaren mee en aangezien de meeste smartphones een garantieperiode hebben van minimaal 2 jaar, heb je via die weg recht op reparatie of vervanging wanneer er binnen die tijd iets buiten jouw schuld om gebeurt.

Laat een reactie achter

Got Something To Say:

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *