Vind alle providers en alle telefoons

Prepaid voor kinderen

 

Een prepaid simkaart is de meest geschikte vorm voor bellen, sms’en en internetten voor kinderen. Welke simkaart het voordeligst is, hangt af van de persoonlijke wensen en het gewenste verbruik. Waarom kunnen ouders beter kiezen voor prepaid dan voor sim only of een mobiel abonnement met toestel voor hun kinderen?

Wat kost prepaid?

Veel Nederlanders denken dat de tarieven voor prepaid erg hoog zijn. Dat is niet waar. Wel is het zo dat providers erg verschillen in de tarieven. Daarom is het een verstandig idee om van te voren de mobiele aanbieders met elkaar te vergelijken.

Een prepaid kaart is er al vanaf 10 euro. Het bedrag waarmee opgewaardeerd kan worden verschilt. Er kan tegenwoordig ook online opgewaardeerd worden, waardoor de gebruiker meer keuzemogelijkheden heeft.

De kosten zijn vooraf bekend

Kinderen hebben nog wel eens de neiging te veel te bellen, sms’en of te internetten. Wie een mobiel abonnement heeft, verbruikt dan buiten de bundel. De providers rekenen daar extra kosten voor. De kosten van het abonnement zijn dan dus wel bekend, maar niet de totale kosten inclusief eventueel verbruik buiten de bundel.

Bij een prepaid simkaart zijn deze kosten vooraf bekend. Ouders die voor tien euro een prepaid kaart kopen, weten dat het beltegoed maximaal 10 euro bedraagt. Zodra het beltegoed op is, weten de ouders dus wat de kosten waren: 10 euro. Is het beltegoed op? Dan kan de kaart weer opgewaardeerd worden.

Nergens aan vast

Met een prepaid kaart zitten de ouders nergens aan vast. Ze hoeven geen contract af te sluiten met een provider. Wie besluit dat een mobiele telefoon toch nog een te grote verantwoord is voor het kind, kan direct stoppen met het gebruik ervan, zonder daar financiële gevolgen van te hoeven dragen.

Bij een mobiel abonnement is er wel sprake van een contract. Dat moet dan volledig worden uitgediend. Een prepaid simkaart is flexibeler en daarom meer geschikt voor kinderen

Prepaid en gebruik in nood

De meeste ouders vinden dat kinderen een mobiele telefoon moeten hebben om altijd bereikbaar te zijn en in geval van nood te kunnen bellen. Bij prepaid kan er altijd gebeld worden en kan er eventueel een noodsms verzonden worden.

Mobiel internet

Op heel veel plaatsen is tegenwoordig Wi-Fi beschikbaar. Daarom is toegang tot mobiel internet misschien niet nodig. Wie toch toegang tot mobiel internet wil bieden, kan de keuze maken tussen 3G en 4G.

Bij 3G zal het beltegoed minder snel op zijn. De verbinding is namelijk trager, waardoor het minder aantrekkelijk wordt video’s te bekijken en muziek te streamen. 4G is de snellere variant die geschikt is voor het bekijken van video’s en het streamen van muziek. Het dataverkeer kan daardoor snel op zijn.

Geldigheid

Vroeger moest beltegoed zo snel mogelijk op omdat de gebruiker het anders kwijtraakte. Binnen zes maanden moest opgewaardeerd worden om het nummer te behouden. Dat is veranderd. Het gebruiken van de kaart is voldoende om het nummer te gebruiken. Er moet dan wel een keer gebeld worden of een sms verzonden worden. Voor kinderen die hun mobiel regelmatig gebruiken geldt dus dat de kaart in principe onbeperkt houdbaar is.

Afspraken maken

Maak afspraken over het gebruik van prepaid. Wie koopt bijvoorbeeld nieuw beltegoed? Moet het kind dit van het zakgeld doen of krijgt hij of zij één keer per maand een nieuwe kaart? Wie betaalt er als het beltegoed onverwacht eerder op is? Of is het geen probleem tijdelijk minder goed bereikbaar te zijn?

Daarnaast is het goed afspraken te maken over het gebruik van internet. Het gebruik van internet kan er voor zorgen dat het beltegoed snel op is. Bespreek hoe vaak, wanneer en waar het kind op internet mag.

Heb je nog meer vragen?

Heb je nog vragen? MobielAbonnement.nl staat je graag te woord. Bekijk onze blog of neem contact met onze support-afdeling.


Volg ons op