Vind alle providers en alle telefoons

Mobiele telefoon: maak afspraken

Is het tijd voor de eerste mobiele telefoon voor de kinderen? Dan is het belangrijk duidelijke afspraak te maken. Leg uit naar wie ze mogen bellen, sms’en en WhatsAppen. Als er ook internet bij het abonnement is afgesloten, is het belangrijk te wijzen op het verbruik. Via een dataverbruiksapp (zoals DataMan) kunnen kinderen zelf bijhouden hoeveel ze verbruikt hebben.

Spreek af waar de telefoon gebruikt mag worden. Bijvoorbeeld om te vertellen wat de plannen zijn er waar het kind nu is. Zo is het ook verstandig af te spreken dat de kinderen even bellen als ze ergens naar toe gaan. Om dataverbruik buiten de bundel tegen te gaan, kan er afgesproken worden om WhatsApp te gebruiken als Wi-Fi beschikbaar is.

Veel ouders spreken met hun kinderen af dat ze telefoon niet mogen gebruiken tijdens het eten, in de klas of op de fiets. Op school moet de telefoon in het kluisje, of op ‘stil’. Daarnaast laten veel ouders voor het slapen gaan de telefoon inleveren. De smartphone mag dus niet mee naar boven.

Verbruik bekijken

Maak afspraken over het verbruik. Andere ouders schrijven op weblogs over opvoeden dat ze hun kinderen duidelijk vertellen hoeveel belminuten en sms’jes ze mogen gebruiken. Ook vertellen ze op welke dag de ouders en kinderen samen het verbruik bekijken. Zodra er buiten de bundel is gebeld, kunnen ouders de kinderen een keuze geven: zelf bijbetalen, of de telefoon inleveren tot een nieuwe maand begint.

Ook het verbruik van de batterij is belangrijk. Ouders willen dat de kinderen altijd bereikbaar zijn. Het is daarom niet ongewoon afspraken te maken over het opladen: voor het slapen gaan moet de telefoon aan de oplader en de telefoon blijft dan ook beneden. Die oplader ligt in veel gezinnen op een vaste plek en mag niet op andere plekken in huis rondslingeren.

Betalen voor functies?
Twee op de vijf kinderen zegt elke dag reclame te zien voor abonnementen op ringtones, spelletjes, applicaties en andere extra’s. Eén op de tien heeft daar per ongeluk een abonnement op gehad. Wees niet te streng door direct alles te verbieden, maar vraag de kinderen eerst toestemming te vragen voor ze op ‘ja’ klikken, of zich aanmelden voor een dienst. Datzelfde geldt voor het stemmen bij televisieprogramma’s.

Het probleem met abonnementen voor extra functies is dat gebruikers zich eenvoudiger aanmelden dan afmelden. Wettelijk is niet geregeld dat de gebruiker voor een maximale duur aan het mobiele abonnement vastzit. Ze zijn dus voor onbepaalde tijd. Sommige aanbieders van extra diensten gebruiken trucs met vervolg-sms’jes. Daardoor betaalt de gebruiker niet alleen voor het verstuurde sms’je, maar ook voor alle sms’jes die daar op volgen. Op die manier kunnen de kosten snel oplopen.

Heb je nog meer vragen?

Heb je nog vragen? MobielAbonnement.nl staat je graag te woord. Bekijk onze blog of neem contact met onze support-afdeling.


Volg ons op