Vind alle providers en alle telefoons

Ongewenste aankopen voorkomen

De meeste apps zijn gratis te installeren. Toch zijn ze vaak niet helemaal gratis, want voor bepaalde functies moet betaald worden. Vaak is dat vooral het geval bij spelletjes. Het is goed je te realiseren dat hier met echt geld betaald moet worden. Dat gaat nogal eens fout bij (kleine) kinderen. Hoe kun je deze ongewenste aankopen voorkomen?

Wat zijn in-app aankopen?

In-app aankopen zijn aankopen die je binnen een app kunt doen. Bij spelletjes is het bijvoorbeeld mogelijk extra levens of extra goederen te kopen. Er zijn kindergames waarbij die kosten behoorlijk kunnen oplopen. De Consumentenbond testte eens wat games en kon zonder moeite de rekening doen oplopen tot 80 euro.

Veel ontwikkelaars gebruiken deze extra functies als verdienmodel. We vinden deze techniek vooral terug bij games die zijn ontwikkeld voor jonge kinderen. Zij hebben vaak niet door dat er echt geld besteed moet worden aan een spel. Als jouw kind jouw wachtwoord weet, kan een simpel spelletje jou flink op kosten jagen.

In-app aankopen beperken

Hoe kun je als ouder deze in-app aankopen beperken? De simpelste manier is om in-app aankopen onmogelijk te maken. Daarvoor kun je een blokkade instellen. Om die blokkade weg te halen, moet een 4-cijferige code worden ingetoetst. Deze code deel je uiteraard niet met je kinderen.

Blokkeren via iOS

De blokkade is via iOS als volgt in te stellen:

  • Ga naar de instellingen van de telefoon;
  • Tik op ‘Algemeen’;
  • Tik op ‘Beperkingen’;
  • Druk op ‘Schakel beperkingen in’;
  • Voer een code in;
  • Zet ‘Kopen vanuit apps’ uit.

Het is nu onmogelijk aankopen vanuit apps te doen.

Blokkeren via Android

Via Android doe je dit door aankopen te beveiligen met het wachtwoord van je Google-account. Bij iedere aankoop in de Play Store moet dan het wachtwoord ingevuld worden. Helaas kun je in-app aankopen niet apart blokkeren.

Je stelt de verificatie op Android zo in:

  • Ga naar de Play Store;
  • Tik op de menuknop links bovenin;
  • Ga naar ‘Instellingen’;
  • Tik op ‘Verificatie vereisen voor aankopen’;

Druk op ‘Voor alle aankopen via Google Play op dit apparaat’;

Handig: voor apps en games die bedoeld zijn voor de leeftijden 0 tot 12 jaar is altijd een wachtwoord vereist voor in-app-aankopen. Dat geldt ook als je deze optie niet hebt ingesteld.

Blokkeren via Windows Phone

Wie een Windows-smartphone gebruikt, kan deze koppelen aan zijn of haar Microsoft-account. Het wachtwoord van dat account is dan ook meteen de beveiliging. Alle aankopen vanuit de Windows Store moeten standaard worden goedgekeurd met behulp van het wachtwoord. Dit valt uit te zetten, maar dit wil je waarschijnlijk niet.

Check of deze instelling goed staat:

  • Ga naar de Store;
  • Tik op de menuknop links bovenin;
  • Druk op ‘Mijn aankoopervaring stroomlijnen’;
  • Staat de schakelaar aan? Dan wordt er niet om een wachtwoord gevraagd. Zet de schakelaar uit om altijd om een wachtwoord te laten vragen.

Geen fan van wachtwoorden? Dan kun je ook een code instellen. Dit doe je zo:

  • Ga naar de instellingen van de smartphone;
  • Tik op ‘Accounts’;
  • Druk op ‘Aanmeldopties’;
  • Kies voor ‘Code instellen’.
  • Delen met gezin (iOS)

Voor gebruikers met een iPhone of een iPad is het mogelijk aankopen op afstand te autoriseren via ‘Delen met gezin’. Met deze functie kun je aankopen uit iTunes, iBooks en de App Store delen met maximaal 6 gezinsleden. Je hoeft daarvoor geen account te delen.

Hoe werkt dat precies als er een aankoop wordt gedaan? Je doet een aankoop. De aankoop wordt van dezelfde creditcard afgeschreven als anders. Aankopen van je kinderen kun je goedof afkeuren. Zo zijn de uitgaven via de App Store nooit een verrassing.

Apple heeft deze functie standaard aangezet voor kinderen onder de 13 jaar. Je kunt het ook uitzetten, dat kan door naar de instellingen van jouw toestel te gaan en te kiezen voor ‘iCloud’. Druk vervolgens op ‘Delen met gezin’.

Kinderen onder de 13 mogen trouwens zelf geen account aanmaken. Ouders kunnen dat wel doen, door deze handeling uit te voeren op de eigen telefoon:

  • Ga naar de instellingen van de iPhone;
  • Tik op ‘iCloud’;
  • Kies voor ‘Gezin’;

Druk op ‘Maak een Apple ID voor een kind aan.’

Door bovenstaande stappen uit te voeren voorkom je een hoge telefoonrekening. MobielAbonnement.nl biedt nog meer tips om telefoonkosten in de hand te houden.

Heb je nog meer vragen?

Heb je nog vragen? MobielAbonnement.nl staat je graag te woord. Bekijk onze blog of neem contact met onze support-afdeling.


Volg ons op