Vind alle providers en alle telefoons

Tips om telefoonkosten in de hand te houden

Om de telefoonrekening zo laag mogelijk te houden, is het belangrijk een paar zaken op een rijtje te zetten, alvorens een abonnement voor de kinderen af te sluiten.

1) De tarieven
Onderzoek allereerst de kosten van het mobiele abonnement. Bekijk vooral wat het bellen, sms’en en internetten buiten de bundel kost. Door het verbruik ruim in te schatten, zijn de kosten in de hand te houden. Kies liever een te groot abonnement, dan te klein. De kosten voor verbruik buiten de bundel zijn vaak hoger dan van een groter abonnement.

2) Betaalmogelijkheden blokkeren
Een mobiele telefoon is vaak ook een soort portemonnee. Via SMS-diensten kunnen kinderen tegoed of een abonnement aanschaffen voor applicaties. De kosten hiervan komen dan bij de telefoonrekening op. Bij sommige providers is het mogelijk dit soort diensten uit te schakelen.

3) Bellen met het buitenland blokkeren
Soms bellen kinderen ongemerkt met het buitenland. Ze worden collect call gebeld, of hebben via het internet een buitenlandse vriend of vriendin ontmoet, die ze willen bellen. De kosten voor bellen met het buitenland kunnen flink oplopen. Vaak kunnen ouders bij de provider aangeven dat ze bellen met het buitenland willen blokkeren.

4) Afspraken over kosten en gedrag
Ouders kunnen controlesoftware installeren op een laptop of op de computer, maar op een smartphone is dat ingewikkelder. Ouders kunnen niet controleren welke websites de kinderen op het toestel hebben bezocht. Dat betekent dat er heldere afspraken moeten worden gemaakt: welke websites mogen de kinderen bezoeken? Hoevaak mag de smartphone gebruikt worden? Mogen er filmpjes bekeken worden?

Sommige ouders maken ook afspraken over het bellen buiten de bundel. Denk bijvoorbeeld aan het verschil inhouden op het zakgeld. Op die manier leren kinderen met geld om te gaan, maar ook verantwoordelijk te zijn voor hun telefoongebruik. Het is belangrijk kinderen te leren dat bellen, sms’en en internetten niet gratis is.

Waarschuw het kind voor het afsluiten van een abonnement voor apps of ringtones. Kinderen voelen zich vaak verleid tot dit soort aanbiedingen en melden zich aan. Op verschillende consumentenfora staan klachten over de aanbieders ervan. Het is in de praktijk vaak eenvoudiger om zich aan te melden bij een dergelijke dienst, dan zich af te melden.

5) Eerst abonnement kiezen, dan mobiel
Alvorens over te gaan tot aanschaf van een telefoon, is het belangrijk eerst de keuze te maken tussen prepaid of mobiel abonnement. Door een prepaidkaart te gebruiken, is de telefoonrekening alvast bekend. Het tegoed op een prepaidkaart is voor een bepaalde periode geldig. Bedenk van tevoren hoe vaak het kind een kaart krijgt. En wat gebeurt er als de kaart op is? Koopt het kind zelf een nieuwe kaart, of is het geen probleem om tijdelijk onbereikbaar te zijn?

Met een abonnement kunnen ouders en kinderen altijd bellen. Daarbij kan er buiten de bundel gebeld worden. Bij sommige abonnementen zit het toestel bij het abonnement inbegrepen. Bij andere providers is het mogelijk alleen een sim-only af te nemen. De abonnee regelt dan zelf een simlock vrije telefoon. MobielAbonnement.nl raadt aan altijd een kopie te maken van de sim-kaart. Bij verlies of diefstal zijn dan niet alle gegevens verloren. Daarnaast is het belangrijk in dat geval de sim-kaart te laten blokkeren.

Heb je nog meer vragen?

Heb je nog vragen? MobielAbonnement.nl staat je graag te woord. Bekijk onze blog of neem contact met onze support-afdeling.


Volg ons op