Vind alle providers en alle telefoons

Kinderen en mobieltjes

Veel ouders twijfelen over hun kind en mobiel. Binnen dit dossier wordt informatie gegeven hoe hier op een verantwoorde manier invulling aan kan worden gegeven.

Anno 2017 zijn kinderen slimmer met hun smartphone dan hun ouders. De tijd dat er met een telefoon alleen gebeld kon worden, is voorbij. Tegenwoordig kan er muziek op, kunnen de kinderen internetten en spelletjes spelen. Dat weten adverteerders en ontwikkelaars van applicaties ook maar al te goed. Daar schuilt gevaar: ze proberen geld te verdienen. Niet alleen aan volwassenen, maar ook aan kinderen.

Vroeger hadden telefoons ook nog geen camera’s. Nu hebben sommige telefoons meer megapixels dan een fotocamera. Leuk om foto’s te kunnen maken met vriendjes en vriendinnetjes, maar hoe veilig is dat? Een filmpje of foto staat zo online. Dan kan iedereen het zien. Ook kinderen en volwassenen met kwade bedoelingen.

Een goed voorbeeld begint bij de ouders. Hoe verantwoord gaan zij met de smartphone om? Er zijn talloze tips om het goede voorbeeld te geven. Bovendien bieden providers en fabrikanten van telefoons allerlei functies om het gebruik van mobiele telefonie veiliger te maken.

prepaid

Prepaid of abonnement?

Ouders staan bij de aanschaf van een mobiele telefoon voor een keuze: een abonnement of een prepaid-kaart? Een prepaid-kaart heeft als voordeel dat er geen onverwachte kosten zijn. Zodra het beltegoed op is, zijn bel-, sms- en internetfuncties uitgeschakeld. Daarvan is het nadeel dat de kinderen dan ook in geval van nood niet meer kunnen bellen. Zodra het tegoed op is moet er opgewaardeerd worden. Daarnaast zijn de tarieven voor bellen, sms’en en internet vaak hoger dan bij een mobiel abonnement.

Bij een abonnement zijn het aantal belminuten, sms’jes en MB’s van tevoren afgesproken. Alle gegevens van het abonnement staan op één sim-kaart. Het voordeel is dat de kinderen altijd bereikbaar zijn. Het nadeel is dat er buiten de bundel gebeld kan worden, waardoor de telefoonrekening onverwachts hoger uit kan vallen.

kosten

Telefoonkosten in de hand te houden

Om de telefoonrekening zo laag mogelijk te houden, is het belangrijk een paar zaken op een rijtje te zetten, alvorens een abonnement voor de kinderen af te sluiten.

Tip 1: De tarieven
Onderzoek allereerst de kosten van het abonnement. Bekijk vooral wat het bellen, sms’en en internetten buiten de bundel kost. Door het verbruik ruim in te schatten, zijn de kosten in de hand te houden. Kies liever een te groot abonnement, dan te klein. De kosten voor verbruik buiten de bundel zijn vaak hoger dan van een groter abonnement.

Tip 2: Betaalmogelijkheden blokkeren
Een mobiele telefoon is vaak ook een soort portemonnee. Via SMS-diensten kunnen kinderen tegoed of een abonnement aanschaffen voor applicaties. De kosten hiervan komen dan bij de telefoonrekening op. Bij sommige providers is het mogelijk dit soort diensten uit te schakelen.

Tip 3: Bellen met het buitenland blokkeren
Soms bellen kinderen ongemerkt met het buitenland. Ze worden collect call gebeld, of hebben via het internet een buitenlandse vriend of vriendin ontmoet, die ze willen bellen. De kosten voor bellen met het buitenland kunnen flink oplopen. Vaak kunnen ouders bij de provider aangeven dat ze bellen met het buitenland willen blokkeren.

Mobiele telefoon: maak afspraken

Is het tijd voor de eerste mobiele telefoon voor de kinderen? Dan is het belangrijk duidelijke afspraak te maken. Leg uit naar wie ze mogen bellen, sms’en en WhatsAppen. Als er ook internet bij het abonnement is afgesloten, is het belangrijk te wijzen op het verbruik. Via een dataverbruiksapp (zoals DataMan) kunnen kinderen zelf bijhouden hoeveel ze verbruikt hebben.

Spreek af waar de telefoon gebruikt mag worden: niet tijdens het eten, niet in de klas en ook niet op de fiets. Maar wel bij een vriend of vriendin, of bij noodgevallen. Veel ouders hebben de afspraak dat de telefoon voor het slapen gaan ingeleverd moet worden.

smartphone

Een geschikte mobiele telefoon

Welke telefoon geschikt is voor kinderen, hangt vooral af van de leeftijd van het kind. Voor kinderen van 7 of 8 jaar is een andere telefoon geschikt, dan voor 14-jarigen. Jonge kinderen zijn vaak tevreden met een telefoon waarmee alleen gebeld en ge-sms’t kan worden. Kinderen van boven de 12 denken meer aan smartphones. Maak bij de keuze voor een smartphone goede afspraken en beperk de instellingen.

bellen

Meer dan bellen

Vroeger kon men alleen bellen en sms’en op een telefoon. Tegenwoordig kunnen gebruikers ook spelletjes spelen, foto’s maken en internetten. Bespreek met het kind welke spelletjes er op de telefoon gespeeld mogen worden en waar het kind wel of geen foto’s van mag maken. Het lijkt leuk en onschuldig om deze foto’s op Facebook te uploaden, maar dat is het niet. Spreek af dat de foto’s pas mogen worden geüploaded als een van de ouders toestemming heeft gegeven, evenals de ouders van andere kinderen die op de foto’s staan.

Instellingen beperken op de smartphone

Verschillende ontwikkelaars hebben apps uitgebracht waarmee het makkelijker is voor ouders om toegang tot de telefoon te beperken. Met de app Parent Kit (voor iPhone) is het bijvoorbeeld mogelijk om in te stellen hoelang kinderen met geïnstalleerde apps mogen spelen, of ze de browser Safari mogen gebruiken en welke apps ze mogen installeren.

Met de applicatie ScreenTime (voor iPhone en Android) kunnen ouders instellen hoeveel tijd het kind mag doorbrengen op de smartphone. Ook kunnen ouders een avondklok instellen, waarmee de telefoon zich na een bepaald tijdstip vergrendelt. Ouders kunnen logboeken bekijken, om te zien aan welke apps de meeste tijd besteed wordt.

Met Funamo (voor Android) kunnen ouders de telefoon compleet beveiligen: per app valt in te stellen hoe lang het kind de applicatie mag gebruiken. Daarnaast valt te controleren wie het kind heeft gebeld of ge-sms’t en valt direct te bekijken op welke plekken het kind zich heeft begeven met de smartphone.

pesten via social media

Kinderen pesten en social media

Ongeveer 90 procent van de kinderen heeft een profiel op Twitter of Facebook. Toon daar belangstelling voor. Vraag of het ook voor ouders is en wat kinderen er eigenlijk opzetten. Bespreek samen wat wel mag op sociale media, en wat niet. Neem als vuistregel: “Mag dit in de krant staan?” Als het antwoord ‘nee’ is, spreek dan af het niet online te zetten. Alles wat op internet staat, blijft levenslang bewaard. En dat kan voor ongemakken zorgen zodra het kind in de toekomst op stage moet.

Met de komst van smartphones en internet verplaatsen pesterijen zich van het schoolplein naar WhatsApp, Twitter en Facebook. Dat kan zo uit de hand lopen, dat kinderen niet meer naar school of naar buiten willen. We hebben hier een speciaal dossier voor: Cyberpesten. Ook hier geldt: afspraken maken.

Deel nooit privégegeven: naam, adres, telefoonnummer en naam van de school blijven geheim. Het is goed een schuilnaam te bedenken. Plaats liever geen foto’s en accepteer geen onbekende mensen op Facebook. Bespreek dat het kind zich online zich net zo gedraagt als in het echt: offline mogen kinderen ook niet schelden en anderen kwetsen. Leg uit dat het kind zich niet hoeft te schamen als hij of zij online wordt gepest, en ze altijd bij de ouders terecht kunnen.

Internet en kinderen

Mag zoon of dochter gebruikmaken van internet op de smartphone? Het kan goed zijn de originele browser (zoals Safari of Chrome) te verwijderen en een kinderbrowser te installeren. Ouders kunnen dan zelf bepalen met wie de kinderen kunnen praten op het internet, welke spelletjes ze mogen spelen en welke websites geschikt zijn om te bezoeken. Voor kinderen boven de 12 jaar geldt over het algemeen dat ze de kinderbrowser ontgroeid zijn. Maak dan duidelijke afspraken over welke websites er bezocht mogen worden.

Belplafond

Een belplafond is een limiet op het aantal belminuten, sms’jes of MB’s. Vooral voor ouders is dit een erg handige dienst. Zij kunnen zelf het maximale verbruik instellen. Op die manier komen ouders niet voor verrassingen te staan als de telefoonrekening op de deurmat valt.

Er is een verschil tussen een impliciet belplafond en een expliciet belplafond. Bij een ‘expliciet belplafond’ kan de afnemer zelf het te belplafond kiezen en instellen. Bij sommige providers kan er simpelweg niet buiten de bundel gebeld worden, tenzij de afnemer dit zelf inschakelt. Dit noemt men een ‘impliciet belplafond’.

Heb je nog meer vragen?

Heb je nog vragen? MobielAbonnement.nl staat je graag te woord. Bekijk onze blog of neem contact met onze support-afdeling.


Volg ons op