Vind alle providers en alle telefoons

Veilig online winkelen

We winkelen steeds liever vanuit de luie stoel. Handig, dat we de deur niet meer uit hoeven, maar is het wel veilig? Steeds meer Nederlanders worden opgelicht door nepwebwinkels. Hoe kun je deze herkennen, welke verantwoordelijkheden hebben de echte winkels en wat houdt elke betaalmethode in? MobielAbonnement.nl legt het uit.

Veiligheid begint bij jezelf

Veilig online winkelen begint bij de klant zelf. Update daarom regelmatig het besturingssysteem van je smartphone of tablet. Update ook regelmatig de app van de browser (bijvoorbeeld Google Chrome). Zorg daarbij voor een goede beveiliging.

Bij de meeste webwinkels moeten klanten een account aanmaken om een bestelling te kunnen plaatsen. Kies bij het aanmaken van dit account voor een sterk wachtwoord. Gebruik niet het wachtwoord dat je ook voor andere diensten (zoals je e-mailaccount) gebruikt.

Bestel liever niet via onbeveiligde Wi-Fi-verbindingen, zoals in een internetcafé, of op een netwerk van een hogeschool of universiteit. Daarop zijn namelijk veel andere toestellen gedeeld. De gebruiker weet nooit zeker of het netwerk goed beveiligd is.

Alert zijn op nep-webwinkels

Wees alert op nep-webwinkels. Het komt regelmatig voor dat gegevens van bestaande, betrouwbare webwinkels worden gestolen om daarmee een nepwinkel te bouwen. Op het eerst gezicht ziet deze webwinkel er betrouwbaar uit, maar in de praktijk blijkt deze winkel alleen opgericht te zijn voor oplichtingspraktijken.

De Consumentenbond maakt melding van nepwinkels via de Nepshops-Alert. De Stichting Opgelet op Internet geeft ook regelmatig waarschuwingen over nepwebwinkels. Controleer daarom bij twijfel eerst of er niet over de webwinkel is bericht door deze organisaties. Zoek ook eerst naar ervaringen om een beter beeld te krijgen van de webwinkel.

Let ook op keurmerken. Een webwinkel met het keurmerk Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk moet zich aan bepaalde regels houden, bijvoorbeeld rondom retouren en voor als er iets misgaat bij de bestelling. Deze keurmerken zorgen ervoor dat de klant naar een onafhankelijke geschillencommissie kan stappen bij onenigheid met de verkoper. Wie zeker wil weten of de verkoper echt is aangesloten bij een keurmerk, kan de webwinkel opzoeken op de website van het keurmerk. Vertrouw niet blindelings op het plaatje van het keurmerk dat op de website van de verkoper staat.

Signalen dat een webwinkel niet in de haak is

Er zijn een paar signalen dat een webwinkel niet eerlijk zaken doet. Deze signalen zijn:

  • De website heeft ‘korting’, ‘deals’ als ‘sale’ in de naam: Volgens de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie gebruiken veel oplichters ‘deals’, ‘sale’ en ‘korting’ in hun namen. Voor deze woorden staat vaak de naam van een bekende winkel. Bekende winkels gebruiken dit soort domeinnamen nooit.
  • De prijzen zijn onder de marktwaarde: is iets te mooi om waard te zijn? Dan is dat vaak ook zo. Producten met prijzen ver onder de marktwaarde kunnen nooit voor die prijs geleverd worden. Het gaat vrijwel altijd om oplichting. Google voor de zekerheid even op de naam van de webwinkel en betaal niets vooraf.
  • Je kunt alleen vooraf betalen: webshops waar je alleen vooraf kunt betalen zijn meestal niet eerlijk. Ze zijn namelijk bij wet verplicht een gedeeltelijke mogelijkheid tot het achteraf betalen aan te bieden bij de verkoop van producten. Als de mogelijkheid tot achteraf betalen er niet is, dan kan het een nepshop zijn.

Gaat het om een Nederlandse winkel?

Zoek voor je bestelt eerst uit of het wel gaat om een Nederlandse webwinkel. Sommige webwinkels eindigen wel met ‘.nl’, maar zijn in de praktijk niet in Nederland gevestigd, of ze leveren van buiten de Europese Unie. Bestel je (onbewust) iets van een webwinkel buiten de Europese Unie voor een bedrag van boven de 21 euro, dan moet je invoerkosten betalen.

Om te voorkomen dat je invoerkosten en bijkomende belastingen moet betalen, kun je het best bestellen bij een webwinkel van binnen de Europese Unie of een webwinkel die in Nederland gevestigd is. Zoek daarom naar:

  • Het vestigingsadres;
  • Het bezoekadres;
  • Het e-mailadres;
  • Het Nederlandse telefoonnummer.

Wees je ervan bewust dat voor webwinkels in de EU andere regels gelden dan voor webwinkels in Nederland. Voor Chinese webwinkels geldt zelfs dat zij hun eigen regels mogen toepassen. Vooral de invoerkosten zijn een grote kostenpost bij Chinese producten.

De verantwoordelijkheid van Nederlandse webwinkels

Webwinkels moeten zich aan een aantal vastgestelde regels houden. Deze regels staan in de wet Koop op afstand. De verkoper moet bijvoorbeeld informatie geven over het bestelproces, de garantie van het product, de kenmerken van het product of de dienst en andere zaken. In de wet staat ook dat het verplicht is dat de klant altijd terug kan in het bestelproces.

Wie iets online bestelt, heeft als consument altijd 14 dagen om zich te bedenken. De bedenktijd gaat in vanaf het moment dat de klant het product ontvangt of de dienst heeft afgesloten. De verkoper is verplicht om de klant te informeren over de bedenktijd. Kijk eerst goed wanneer de bedenktijd ingaat. Er is verschil in de regelgeving tussen een product en een dienst.

Veilig online betalen

Tegenwoordig zijn er veel verschillende manieren om online te betalen. Iedere manier heeft zijn eigen risico’s, of juist een extra bescherming voor als er iets misgaat.

Over het algemeen is iDEAL de meest gebruikte betaalmethode. Daarmee betaalt de klant via de beveiligde omgeving van zijn of haar bank. Het is met iDEAL meestal niet mogelijk achteraf te betalen. Vertrouw je een webwinkel niet helemaal? Betaal dan nooit via iDEAL of overschrijving. Als je te maken hebt met een nep-webwinkel, krijg je het geld dan namelijk niet terug.

Wie betaalt via Paypal, krijgt aankoopbescherming. De klant krijgt bijvoorbeeld geld terug als de aankoop nooit ontvangen wordt.

Bij Afterpay betaalt de klant pas als de bestelling ontvangen is. Dat geldt ook voor veel andere betaalmethodes.

Heb je nog meer vragen?

Heb je nog vragen? MobielAbonnement.nl staat je graag te woord. Bekijk onze blog of neem contact met onze support-afdeling.


Volg ons op