Vind alle providers en alle telefoons

Veilig bankieren: de 5B’s

Veilig bankieren doe je aan de hand van de 5B’s: Bescherm de codes, bewaak de pas, beveilig apparatuur, bekijk afschrijvingen, en bij twijfel bel de bank. MobielAbonnement.nl gaat dieper in op deze principes.

Bescherm de codes
Stap één van veilig bankieren is het bedenken van een veilig wachtwoord. Een goed wachtwoord is pas sterk als het niet te raden is en moeilijk te kraken valt. Op die manier maak je het niet te gemakkelijk voor hackers. Als een code eenmaal veilig is, is het belangrijk de codes goed te beschermen.

Een goed wachtwoord heeft een paar kenmerken:

  • Het wachtwoord bestaat uit cijfers, letters en leestekens;
  • Het wachtwoord heeft minimaal 1 hoofdletter, 1 kleine letter en 1 cijfer;
  • Het wachtwoord telt tenminste 8 en maximaal 20 karakters;
  • Het wachtwoord is niet hetzelfde als je gebruikersnaam (!);
  • Het wachtwoord wordt binnen elke drie maanden vervangen;

Het is verstandig het wachtwoord minimaal 4 keer per jaar te vervangen. Nadeel daarvan is dat je het wachtwoord ook zelf niet makkelijk kunt onthouden. Bedenk daarom een wachtwoord dat met ezelsbruggetjes te onthouden is, of waarvan de letters door cijfers zijn vervangen. Denk bijvoorbeeld aan de zin: ‘De hond van de buren is een poedel.’ Dat zou worden: “!D3h0ndv4nd3bur3n1s33np03d3l!’ Een sterk wachtwoord, waarvan het lang zal duren tot deze gekraakt is. Gebruik dit voorbeeld niet als eigen wachtwoord.

Bewaak de pas
Je laat je huissleutel niet overal slingeren. Doe dat ook niet met je betaalpas of creditcard. Want wie eenmaal toegang heeft tot de pas, heeft toegang tot de rekening. Leen daarom de pas nooit uit en berg na gebruik de betaalpas meteen weer op een veilige plaats op. Gebruik je je pas buiten, laat je dan niet afleiden. Heb je het gevoel dat je de pas nu beter niet kunt gebruiken, doe dat dan ook niet.

Tegenwoordig is het mogelijk om de instellingen van de betaalpas naar wens aan te passen. Je kunt bijvoorbeeld online een daglimiet op de betaalpas instellen. Door een lage daglimiet in te stellen valt bijvoorbeeld de schade bij diefstal te beperken. Wie een grote aankoop moet doen, kan de daglimiet tijdelijk verhogen.

Beveilig apparatuur
Consumenten beveiligen hun mobiele telefoons slecht, blijkt uit onderzoek van McAfee. Dat vormt een probleem bij het mobiel bankieren. Anderen kunnen namelijk belangrijke gegevens ontfutselen. Daarom is het goed om zich aan een paar vuistregels te houden:

Installeer alleen legale en bekende software
Stel de telefoon daarom zo in dat apps van onbekende bronnen niet zijn toegestaan. Het is niet verstandig om je telefoon te ‘rooten’ of te ‘jailbreaken’ (het verwijderen van het beveiligingen). Download alleen apps uit de officiele app stores.

Update regelmatig
Update de app voor mobiel bankieren van je app en update ook regelmatig het besturingssysteem. Deze updates hebben vaak nieuwe, betere beveiligingstechnieken. Je kunt het best automatische updates instellen.

Stel een toegangscode in 
Daarmee voorkom je dat anderen toegang hebben tot persoonlijke gegevens. Dat geldt niet alleen voor bankgegevens, maar ook voor contacten, berichten en foto’s.

Bekijk de afschrijvingen
De Nederlandse banken raden aan om afkijken minimaal een keer per twee weken te bekijken. Dat kan via internetbankieren of via de Mobiel Bankieren Apps van de verschillende banken.

Het bekijken van je afschrijvingen zorgt ervoor dat je veel schade kunt voorkomen bij bijvoorbeeld oplichting en diefstal. De gebruiker constateert snel dat er iets mis is en kan actie ondernemen. Stel je voor dat er zomaar geld van de rekening verdwijnt; dat kan het werk van criminelen zijn. Alleen de rekeninghouder kan beoordelen of geld terecht is afgeschreven. Dankzij de apps van de banken ben je altijd op de hoogte van de laatste bij- en afschrijvingen.

Bij twijfel, bel de bank

Twijfel je over bepaalde transacties? Denk je dat je het slachtoffer bent van bijvoorbeeld fraude? Laat dit dan direct aan de bank weten. Door contact op te nemen kan de bank meteen ingrijpen en eventueel verdere schade voorkomen. Vaak laten banken bovendien nep websites uit de lucht halen, zodat andere klanten niet de dupe worden van fraude.

Heb je nog meer vragen?

Heb je nog vragen? MobielAbonnement.nl staat je graag te woord. Bekijk onze blog of neem contact met onze support-afdeling.


Volg ons op