Vind alle providers en alle telefoons

Pesten voorkomen

Cyberpesten komt steeds vaker voor. Logisch, want we gebruiken onze mobiele telefoon constant, we zijn altijd online en kinderen krijgen steeds jonger een eigen mobiele telefoon. Daarom is het belangrijk om cyberpesten te voorkomen. Voorkomen is immers beter dan genezen. Maar hoe doen we dat?

Algemene tips

Om cyberpesten te kunnen voorkomen doet MobielAbonnement.nl een aantal algemene aanbevelingen bij ouders:

  • Veel kinderen vertellen hun ouders niet dat ze gepest worden. Communicatie is daarom het allerbelangrijkste. Houd de communicatie open en geef het kind ruim de gelegenheid om zelf te vertellen over het pesten. Veroordeel niet, word niet boos, maar wees liever een goede vriend of vriendin.
  • Blijf in de buurt als je kind gebruikmaakt van internet. Kijk zijdelings mee wat hij of zij doet, maar ga er niet achter staan. Dan zal het kind zich alleen maar opgelaten voelen;
  • Afhankelijk van de leeftijd: spreek af dat de tablet of mobiel alleen op bepaalde plekken in huis mag worden gebruikt, zodat de ouders mee kunnen kijken;
  • Maak geen internetaansluiting mogelijk op de slaapkamer van je kind;
  • Stel een limiet aan de online tijd aan. Onderzoekers van de Rochester Institute of Technology  vonden uit dat kinderen een grotere kans hebben op problemen als zij langer online zijn;
  • Leer je kind voorzichtig te zijn met het delen van persoonlijke informatie en foto’s en filmpjes op het internet;
  • Herinner je kind eraan dat beelden van de webcam kunnen worden opgenomen en misbruikt;
  • Laat je kind regelmatig zijn of haar wachtwoorden veranderen. Herinner hem of haar eraan dat deze wachtwoorden strikt geheim moeten blijven;
  • Maak zelf een Facebook of Twitter account, zodat je het internetgedrag ongemerkt in de gaten kunt houden;
  • Vermoed je dat je kind onacceptabele sites bezoekt? Kijk dan eens in de geschiedenis van de internetbrowser;

Privé is privé

Eens op het internet, altijd op het internet. En bij ieder bezoek aan het internet laat het kind meer informatie van zichzelf achter. Zo weten beheerders van pagina’s precies wat voor dingen hij of zij leuk vindt. We noemen dit de elektronische vingerafdruk. Jammer genoeg wordt ook online een reputatie opgebouwd. Deze reputatie kan later worden gebruikt bij het vinden van een baan. Staat er eenmaal iets op het internet, dan is dit nog maar heel moeilijk te wijzigen.

Maak je kind ervan bewust dat alles altijd op het internet blijft staan. Alles wat het kind zelf op internet zet kan publiek worden. Zelfs als hij of zij dit zelf niet wil. Maak daarom afspraken over wat hij of zij deelt met de online wereld. Is een kiekje met vrienden acceptabel? Is het verstandig om op Facebook aan te geven waar je bent? Is een foto met een gekke bek erop een goed idee? Mag het kind een openbaar profiel hebben op Twitter of Facebook, of moet het afgeschermd zijn? Maak er duidelijke afspraken over.

Cyberpesten herkennen

Cyberpesten valt te voorkomen als het in een vroeg stadium al herkend wordt. Dit valt vaak te merken aan het gedrag van je kind. Zo is de kans groot dat het kind gepest wordt als hij of zij vaak nerveus is, vooral als hij achter de computer zit.

Ook het vaker willen inloggen op allerhande sociale netwerken is een signaal. Vaak komt dit door een afspraak met de pester: “Zorg ervoor dat je morgen om 14.00 online bent, want anders…”

Kinderen die zich neerslachtig voelen (als effect van cyberpesten), hebben meestal geen zin in eten of ze hebben last van slaapproblemen. De slaapproblemen kunnen veroorzaakt worden door het gebruik van de mobiel of tablet ‘s nachts.

Cyberpesten heeft een psychische invloed op kinderen. Daardoor kunnen concentratieproblemen op school optreden. Maakt de docent daar melding van, dan zou de oorzaak bij pestgedrag kunnen liggen.

Heeft het kind regelmatig last van hoofd- of buikpijn, dan zou dit door de stress kunnen komen. Cyberpesten brengt veel stress met zich mee. Let daarom op deze signalen.

 

 

Heb je nog meer vragen?

Heb je nog vragen? MobielAbonnement.nl staat je graag te woord. Bekijk onze blog of neem contact met onze support-afdeling.


Volg ons op