Vind alle providers en alle telefoons

Roaming regels 2017

Wie op vakantie gaat naar het buitenland, moet meer betalen voor het gebruik van de mobiele telefoon. Dat heeft vooral te maken met zogenaamde ‘Roamingkosten’. Roaming is Engels voor ‘rondzwerven’. Dat doen afnemers van een abonnement ook als ze op vakantie gaan naar het buitenland: ze bevinden zich in een netwerk waarin ze niet geregistreerd staan.

Voorbereiden op de reis

Van plan naar het buitenland te reizen? Bekijken dan eerst welke tarieven gelden in het land van bestemming. De tarieven voor bellen, sms’en en mobiel internet verschillen per land. Zo gelden er andere tarieven voor landen binnen de Europese Unie, dan voor landen buiten de Europese Unie.

Tot 15 juni 2017 betaalden Europese abonnees maximumtarieven voor het gebruik van een Europees netwerk. Deze maximumtarieven (‘roamingtarieven’) zijn helemaal afgeschaft. Daar zijn nieuwe regels voor in de plaats gekomen. Er geldt nu een ‘Roam Like At Home’-principe. Dat houdt in dat de gebruiker de databundel van thuis kan gebruiken in een ander Europees land. Daar hoeven geen extra kosten voor gemaakt te worden.
Het is goed om erbij stil te staan dat het bekijken van foto’s, video’s en kaarten veel dataverkeer kost. Een filmpje van een minuut kost ongeveer 3 MB. Dat kost in Indonesië zo’n 27 euro. Het bekijken van een kaart op Google Maps kost ongeveer 1 MB. De kosten kunnen snel oplopen, doordat de kaart zich steeds vernieuwt.

Wat zijn roamingkosten?

Roamingkosten zijn kosten die betaald moeten worden voor het gebruik van een buitenlands netwerk. Wie op vakantie gaat, maakt namelijk gebruik van het netwerk van een buitenlandse aanbieder. De kosten voor het gebruik van een buitenlands netwerk komen bovenop de kosten van de Nederlandse aanbieder. Zodra de gebruiker de grens oversteekt naar een ander EU-land, verandert er niets meer. Dat is anders als de gebruiker bijvoorbeeld op vakantie naar Amerika gaat.
In Amerika wordt een Amerikaans netwerk gebruikt. Daar brengt de Amerikaanse provider kosten voor in rekening aan het Nederlandse netwerk. Vervolgens rekent de Nederlandse aanbieder de kosten door aan de afnemer van het abonnement. Dit gebeurt dus niet meer bij gebruikers die zich tijdelijk in een andere lidstaat van de Europese Unie bevinden.

Uitzonderingen m.b.t. roamingkosten

Er zijn een aantal uitzonderingen waar de gebruiker op moet letten:

De afschaffing van roamingkosten geldt alleen voor de lidstaten van de Europese Unie. Zwitserland en een aantal Balkanlanden doen niet mee. Liechtenstein, IJsland en Noorwegen wel. Het is een goed idee om van tevoren contact op te nemen met de provider om erachter te komen of een bepaald land binnen het ‘Roam Like At Home’-programma valt.

Houd er rekening mee dat het gaat om verbruik vanuit het buitenland. Voor bellen vanuit Nederland naar het buitenland gelden nog steeds de oude tarieven.

Eerlijk gebruik

Er wordt van ‘eerlijk gebruik’ uitgegaan. In technische termen noemt men dit een ‘Fair Use Policy’. Daarmee wordt misbruik voorkomen: het is niet mogelijk om het grootste gedeelte van het jaar in het buitenland door te brengen met een Nederlands abonnement. De provider kan dan maatregelen nemen.

De providers en de Europese Commissie hebben afgesproken dat een gebruiker zich niet langer dan vier maanden in het buitenland mag bevinden op een abonnement uit zijn of haar thuisland. Je kunt dus niet eindeloos in het buitenland verblijven en gebruik blijven maken van de Nederlandse bundel. Providers mogen in dit geval extra kosten rekenen.

Daarnaast gelden er limieten bij onbeperkte databundels in de Europese Unie. Bij sommige providers is dit 6 gigabyte, bij anderen is dat 10 gigabyte. Wie de limiet overschrijdt, moet extra kosten per MB betalen. Mobiele aanbieders zijn verplicht hun klanten vooraf te informeren over dergelijke limieten. Extra MB’s kosten maximaal 7,70 euro per gigabyte (1000 MB) plus belasting toegevoegde waarde. In de komende jaren gaat dit bedrag verder omlaag tot 2,50 euro per gigabyte.

Mobiel bellen en internetten binnen de Europese Unie

De nieuwe regels van de Europese Commissie gelden in:

  • België
  • Bulgarije
  • Cyprus
  • Denemarken
  • Duitsland
  • Estland
  • Finland
  • Frankrijk
  • Griekenland
  • Groot Brittannië
  • Hongarije
  • Ierland
  • Italië
  • Kroatië
  • Letland
  • Litouwen
  • Luxemburg
  • Malta
  • Oostenrijk
  • Polen
  • Portugal
  • Roemenië
  • Slowakije
  • Slovenië
  • Spanje
  • Tsjechië
  • Zweden

Voor een aantal landen geldt bij bepaalde providers een uitzonderingspositie. Zo is het bekend dat Turkije ook als EU-land geldt bij Vodafone. Wie zeker wil weten dat zijn of haar bestemming onder het programma valt, kan het best contact opnemen met de provider.

De kosten voor bellen, gebeld worden, sms’en en internetten gaan uit de normale bundel. Kortom: de gebruiker kan bellen, sms’en en internetten voor het tarief dat hij in zij in Nederland gewend is.

Het nadeel van de afschaffing van roamingkosten

Telecomexperts zien een groot nadeel aan de afschaffing van de roamingkosten. In ons land geldt namelijk de wet op netneutraliteit. Dat houdt in dat providers geen onderscheid mogen maken tussen verschillende diensten op het internet. Zo is het bijvoorbeeld verboden een dienst als Spotify blokkeren, omdat in de wet staat dat al het internetverkeer op dezelfde manier behandeld moet worden.

Het nadeel van de afschaffing van de roamingkosten is dat een nieuwe Europese wet stelt dat die strenge netneutraliteit niet geldt. Daarin staat juist dat providers bepaalde diensten wel voorrang mogen geven. In het buitenland levert dit een nadeel op: bepaalde diensten kunnen worden voorgetrokken door de providers.

Buitenlandabonnement

Staat er een vakantie naar een land buiten de Europese Unie gepland, of doet het land van bestemming niet mee aan het Roam Like At Home-programma? Aanbieders van mobiele abonnementen geven vaak de mogelijkheid een buitenlandabonnement af te sluiten. Sommige providers bieden bijvoorbeeld een wereldabonnement. Op die manier krijgt de gebruiker later niet te maken met hoge kosten.

Heb je nog meer vragen?

Heb je nog vragen? MobielAbonnement.nl staat je graag te woord. Bekijk onze blog of neem contact met onze support-afdeling.


Volg ons op