Augmented reality voor telefoons: wat kunnen we verwachten?

Er zijn drie technologische ontwikkelingen die op dit moment gezien worden als de toekomst voor diverse toepassingen door experts: artificial intelligence, virtual reality en augmented reality. Op dit moment lijkt met name augmented reality voor smartphones veelbelovend te zijn.

Wat is augmented reality precies?

Augmented reality betekent in het Nederlands ‘toegevoegde realiteit’ en dat is eigenlijk precies wat het is. Met augmented reality wordt er specifieke informatie toegevoegd aan de realiteit. Dit kan werkelijk vanalles zijn, maar het meest bekende voorbeeld vinden we in Pokémon GO, waarbij Pokémon worden toegevoegd aan de realiteit. Een ander voorbeeld is de filterfunctie van Snapchat, waarbij bijvoorbeeld een hondenneus en hondenoren worden toegevoegd aan de persoon waarop de smartphonecamera gericht is.

Augmented reality is gerelateerd aan het eveneens opkomende virtual reality. Het verschil is dat bij virtual reality de realiteit vrijwel volledig vervangen wordt, terwijl het bij augmented reality simpelweg om een verrijking van de realiteit gaat.

Augmented reality op smartphones: de toekomst

We kennen al diverse toepassingen van augmented reality op smartphones, maar de technologie gaat de komende jaren naar alle waarschijnlijkheid nog veel geavanceerder en bruikbaarder worden. We willen tenslotte meer met de technologie kunnen dan fictieve beestjes toevoegen aan de echte wereld.

Google en augmented reality

Voor Google is augmented reality een belangrijk aandachtsgebied. Eén van de eerste toepassingen die Google heeft ontwikkeld met augmented reality is Google Translate. Met een speciale instelling kan de camera gericht worden op een buitenlandse tekst, waarna Google Translate deze vertaalt en direct de vertaling projecteert op de positie van de tekst.

Op dit moment is dit nog maar met enkele talen mogelijk en is de toepassing nog enigszins gammel, maar daar komt waarschijnlijk snel verandering in.

Het belangrijkste augmented reality-project van Google is echter Tango. Met Tango veranderen smartphones in nog grotere informatiebronnen dan ze al zijn. Zo zou je met Tango niet alleen virtuele objecten moeten kunnen projecteren in je kamer, maar bijvoorbeeld ook dingen kunnen opmeten, informatie opvragen over een winkel terwijl je in die winkel staat en in musea meer informatie moeten kunnen inwinnen op basis van wat je ziet.

Augmented reality en Microsoft

Hoewel met name Google erg veel aandacht krijgt voor haar augmented reality-projecten, is ook het HoloLens-project van Microsoft erg veelbelovend. De HoloLens is een soort futuristische bril die gebruikers thuis dragen. Met de bril op zie je op vaste plekken in de woning geprojecteerde informatie.

Ook kan een bepaalde muur bijvoorbeeld fungeren als de vaste Skypelocatie waarop je de gesprekspartner kunt zien. Gebruikers zouden in hoge mate de verschillende augmented reality-toepassingen kunnen vastzetten op specifieke plekken in het huis.

Voor de HoloLens is een computer nodig met een speciale processor voor de HoloLens, wat de drempel hoger maakt. Hiermee is de HoloLens dus ook niet specifiek voor smartphones, hoewel de kans erg groot is dat de smartphone een belangrijk onderdeel wordt van de besturing van de toepassingen van de HoloLens. De HoloLens kwam begin 2016 uit voor ontwikkelaars. Het is nog onbekend wanneer de gebruikersversie gelanceerd wordt door Microsoft.

Onderwijs

Augmented reality lijkt erg belangrijk te gaan worden in het onderwijs. Zo kunnen organen met augmented reality geprojecteerd worden voor het onderwijzen van zorgpersoneel en kunnen complexe machines getoond worden aan techniekstudenten.

Ook voor bedrijfstrainingen in de praktische beroepen en presentaties is augmented reality waarschijnlijk bijzonder nuttig.

Extra dimensie in communicatie

Augmented reality kan in de breedste zin communicatie een extra dimensie geven. In futuristische films zien we wel eens iemand die tijdens een telefoongesprek uit het scherm van de smartphone komt, zodat er een soort 3D-videogesprek plaats kan vinden.

Het is niet ondenkbaar dat dit binnen afzienbare tijd daadwerkelijk kan plaatsvinden met behulp van augmented reality.

Moeilijkheden met augmented reality

Augmented reality lijkt gegarandeerd een grote rol gaan spelen in de toekomst, maar er zijn vooralsnog wel veel beren op de weg. Een belangrijk punt is dat augmented reality veel vraagt van een systeem. Kijk hierbij alleen al naar Pokémon GO: het trekt de batterij van zelfs de zuinigste smartphones in een razend tempo leeg. Dit, terwijl Pokémon GO een relatief eenvoudige toepassing is van augmented reality.

Waar de batterij van veel smartphones nog wel eens zwak punt is, zou dit voor praktisch gebruik van geavanceerde augmented reality juist een sterk punt moeten zijn. Het is dan ook aan smartphoneontwikkelaars om de batterijcapaciteit de komende jaren flink op te krikken. Lukt dit niet, dan blijft augmented reality op grote schaal waarschijnlijk beperkt tot simpele toepassingen op smartphones en meer geavanceerde toepassingen op andere apparaten.

 

 

Laat een reactie achter

Got Something To Say:

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *