Vind alle providers en alle telefoons

Waar moet je als oudere op letten bij de aanschaf van een smartphone?

Het uitkiezen van de juiste smartphone is vaak ingewikkeld voor ouderen. Meestal zijn deze telefoons ontwikkeld voor jongeren en zijn er talloze functies. Maar er zijn ook fabrikanten die smartphones ontwikkelen, gericht op ouderen. Daarbij letten ze op een aantal factoren.

Een groot scherm

Uit verkoopcijfers van smartphones blijkt dat senioren vaak kiezen voor een toestel met een groot scherm. Door het grotere scherm is ook het toetsenbord groter. Daardoor valt de telefoon gemakkelijker te bedienen. Een model met een diagonaal van 4 inch (10 centimeter) biedt vaak een aardige balans tussen het formaat van het scherm en de draagbaarheid van de telefoon.

Functies

Welke functionaliteiten heeft een nieuwere telefoon? Het is altijd mogelijk te bellen met het toestel aan het oor, of via de luidspreker. Ook zijn de beltonen altijd aan te passen. Eigenaars van een dergelijke telefoon kunnen er overal in Europa mee bellen. Let wel op dat in het buitenland andere tarieven gelden dan in Nederland.

Daarnaast kan men zogenaamde sms’jes sturen. Dit zijn tekstberichten. Wie ook internet op de telefoon heeft, kan ook ‘WhatsApp’ gebruiken om met de kleinkinderen te praten. ‘WhatsApp’ is een programma voor de telefoon om gratis met vrienden en familie te kunnen communiceren.

Vrijwel iedere telefoon heeft een mogelijkheid om foto’s en video’s te maken met de ingebouwde camera. De gebruiker heeft op die manier verschillende apparaten in één: een computer, een camera, een rekenmachine en soms zelfs een radio of een zaklamp.

Toegankelijkheid

De smartphone moet toegankelijk zijn. Dat houdt in dat de gebruiker van de telefoon niet allerlei trucs hoeft uit te voeren om te kunnen bellen. Een slot waarbij er een tekeningetje gemaakt moet worden, wordt door veel ouderen als ingewikkeld ervaren. Een code werkt vaak makkelijker, aangezien dit doet denken aan pinnen.

Ouderen hebben vaak de voorkeur voor een overzichtelijk keuzemenu. Dat houdt in dat de pictogrammen groot zijn en de tekst op een logische plaats staat. Daarnaast moet de telefoon een functie bieden om snel noodoproepen te kunnen doen.

Een smartphone met aanpasbare tekstgrootte geniet de voorkeur. Tegenwoordig hebben bijna alle moderne toestellen deze functie. Via de instellingen van het apparaat kunnen senioren en mensen die problemen hebben met lezen de grootte van de tekst aanpassen. Vaak is deze instelling te vinden onder het kopje ‘Toegankelijkheid’.

Opslag

Over het algemeen kunnen we aanraden een telefoon te kiezen met ten minste 4 gigabyte (GB) interne opslag. De telefoon heeft dan genoeg ruimte voor foto’s en video’s en een paar programma’s. In de praktijk blijkt dat er altijd minder ruimte over blijft dan op de verpakking staat. Sommige telefoons bieden tot wel 128 GB opslag. Daarmee kan de gebruiker tot wel een jaar foto’s en video’s bewaren. Vuistregel is wel: hoe meer opslagruimte, hoe hoger de prijs van het toestel.

Internetten

Wie thuis internet heeft, kan meestal gebruikmaken van een draadloos netwerk. Dit heet ‘Wi-Fi’. De telefoon kan via de instellingen gekoppeld worden aan het netwerk. Op het toestel staat vaak een optie die ‘Draadloos netwerk’ ‘Wi-Fi’ of ‘Draadloze verbindingen’ heet. Daar kan de gebruiker kiezen welk netwerk hij of zij wil gebruiken. Door in te loggen op het draadloze netwerk betaalt de afnemer van een abonnement niets extra. Indien er gebruikt gemaakt wordt van een dataverbinding zonder Wi-Fi, is er sprake van een 3G of 4G verbinding.

Ook onderweg internetten? Kies dan voor een mobiel abonnement met internet bij een aanbieder van mobiele telefonie. Deze zogenaamde ‘provider’ heeft wel een limiet gesteld aan hoeveel er geïnternet mag worden. Dit heet een ‘databundel’. Via programma’s als DataMan kan de gebruiker bijhouden hoeveel dataverkeer hij of zij heeft verbruikt. Schakel mobiel internet altijd uit als niemand het meer gebruikt. Op die manier zijn onnodige kosten voor dataverkeer te voorkomen. Mobiele aanbieders reken namelijk extra kosten voor het internetten buiten de databundel.

Heb je nog meer vragen?

Heb je nog vragen? MobielAbonnement.nl staat je graag te woord. Bekijk onze blog of neem contact met onze support-afdeling.


Volg ons op