Door gebruik te maken van de mobiele telefoon, laten klanten voor bedrijven waardevolle gegevens achter. Denk bijvoorbeeld aan een telefoonnummer, of een e-mailadres. Bedrijven kunnen daar gebruik van maken, om gerichte reclame te verspreiden.
Facebook en een nieuw abonnement
Loopt het huidige abonnement bijna af? Dat weet de provider ook. Als aanbieder van mobiele telefonie heeft het bedrijf een lijst met telefoonnummers tot haar beschikking. Via een functie van Facebook kan de aanbieder telefoonnummers en e-mailadressen in één keer importeren. Zodra de adresgegevens zijn geïmporteerd, kan de aanbieder een gerichte advertentie aanmaken met een voorstel voor een nieuw abonnement.
Alleen de mensen die op de datalijst staan, krijgen de advertentie te zien. Zo is voor bedrijven de kans op verkoop groter. De aanbieder maakt dankbaar gebruik van de gegevens die het al heeft. Dat mag gewoon, want de afnemer gaat ermee akkoord bij het afsluiten van het mobiele abonnement. Dat staat vaak in de algemene voorwaarden.
Surfgedrag bijhouden
Het is geen geheim dat Google en Facebook alles van iedereen weten. Deze bedrijven houden het surfgedrag nauwkeurig bij. Doordat ze weten welke websites iemand bezoekt, kunnen ze voor de gebruiker interessante advertenties laten zien. Google kijkt niet alleen naar het surfgedrag, maar ook naar de zoekopdrachten die iemand doet. Zoekt een persoon veel naar juwelen op het net, dan is de kans groot dat er een reclame voor een online juwelier verschijnt.
Reclametracking
Wie een iPhone gebruikt, kan ongemerkt gevolgd worden. Apple schakelt op iPhones standaard de functie ‘reclametracking’ in. Daarvoor maakt de fabrikant gebruik van de locatievoorzieningen op de smartphone. Zo kan er bijgehouden worden welke winkels de gebruiker bezoekt en hoelang hij of zij daar is geweest.
Gesteld op de privacy? Dan valt het zogenaamde ‘Reclametracking’ uit te zetten. Ga naar Instellingen > Privacy en tik vervolgens op ‘Reclame’. De gebruiker kan dan ‘Beperk reclametracking’ aanzetten. In dat geval krijgt men nog wel advertenties te zien, maar niet meer gebaseerd op interesse. Reclame gebaseerd op locatie valt uit te schakelen via Instellingen > Privacy > Locatievoorzieningen > Systeem.
Accessoires
Bij een smartphone zijn vaak accessoires verkrijgbaar. Denk aan een fitnessarmband, of sportschoenen die bijhouden hoeveel stappen er gezet zijn. Verschillende merken produceren deze accessoires. De bedrijven weten precies waar de gebruiker loopt, of hij of zij graag in de regen loopt, en waar iemand graag rek-en-strekoefeningen doet. Wat kunnen de merken mee? Ze verkopen de informatie door aan aanbieders van bijvoorbeeld sportdrank. Die kunnen een winkel openen op een locatie waar veel joggers een pitstop houden.
Bedrijven kunnen met mobiele data dus geld verdienen. Dat is overigens niet nieuw. Sinds de komst van internet, en zelfs lang daarvoor wisten aanbieders al van alles van ons. In de jaren ’80 wisten televisiezenders al naar welke series we kijken. In de toekomst zou het best kunnen zijn dat autoverzekeraars bijhouden waar we rijden, hoe hard we rijden en waar we het liefst onze auto’s parkeren. Dan krijgen we een premie op maat.