Vind alle providers en alle telefoons

Offline in de auto

Iedere automobilist heeft zich er onbewust wel eens schuldig aangemaakt: het bezig zijn met de smartphone achter het stuur. Dat is jammer, want de telefoon is er niet voor gemaakt om te gebruiken tijdens het autorijden. Het is levensgevaarlijk voor de bestuurder en voor de andere weggebruikers.

Afgeleid door de smartphone

Wie een telefoon gebruikt in het verkeer, is al snel afgeleid. Mensen die afgeleid zijn, reageren veel trager dan gewenst. Daardoor komen ze in gevaarlijke situaties terecht. Want wat gebeurt er als iemand plotseling moet remmen of als er onverwacht een voetganger oversteekt?

Een smartphone leidt op meerdere vlakken af: mentaal, visueel, fysiek en auditief. Mentaal leid een smartphone af doordat gebruikers de aandacht en gedachten bij het bericht op het scherm hebben. Visueel is er geen aandacht meer voor het verkeer doordat de ogen zijn gericht op tekst of op het scherm. Er is geen aandacht meer voor de omgeving. Fysiek levert het gebruik van de smartphone ook problemen op: de automobilist moet met één hand sturen. Auditief wordt men afgeleid door ringtones en andere geluiden.

Het is duidelijk: een smartphone in de auto is geen goed idee. Er moet veilig gereden worden en daarvoor zijn alle zintuigen benodigd. Met name de mentale, visuele, fysieke en auditieve dimensies zijn van levensbelang bij het autorijden.

De risico’s van smartphonegebruik in de auto

Ben je afgeleid, dan zorgt dat direct voor risico’s. Het gebruik van een smartphone heeft niet alleen invloed op het reactievermogen, maar ook over de algehele controle over het voertuig. Ben je met iets anders bezig dan met autorijden, dan vergeet je welke handelingen je moet uitvoeren om veilig te kunnen rijden.

Een auto kan alleen goed bestuurd worden als er aandacht is voor andere weggebruikers en de verkeerssituaties waarin zij zitten. Bovendien: heb je de ogen niet op het scherm, dan zie je de verkeersborden en aanwijzingen niet.

Je loopt daarmee risico’s op een botsing, een bermongeval of een eenzijdig ongeluk. Om nog maar te zwijgen over wat er gebeurt als twee partijen op de smartphone kijken.

De gevolgen

Even snel Facebooken, Twitteren of de mail checken tijdens het autorijden zorgt ervoor dat de remweg langer wordt. Dat is nadelig als er bijvoorbeeld een noodstop gemaakt moet worden. Je mist daarnaast nog een aantal meters dat afgelegd wordt zonder zicht op de weg.

Een voorbeeld: De automobilist is aan het rijden en leest een bericht. Het lezen van een bericht kost hem drie seconden. Met de auto legt hij een snelheid van 42 meter af, want hij rijdt 50 kilometer per uur. Dat is de lengte van een half voetbalveld. Bij 120 kilometer per uur is dat zelfs het dubbele.

Ben je met een smartphone bezig, dan vertraagt je reactievermogen met gemiddeld 0.4 seconden. Dat blijkt uit een Engels onderzoek. De remweg wordt daardoor langer dan normaal. Bij 50 kilometer per uur is de remweg 5 meter langer en bij 120 kilometer per uur 14 meter langer. Dat kan net het verschil betekenen tussen op tijd stilstaan of een zware aanrijding.

De feiten

Tot slot, een paar feiten over het gebruik van smartphones in het verkeer:

  • 10 miljoen Nederlanders hebben een smartphone. De helft daarvan gebruikt het toestel ook onderweg;
  • Smartphonegebruik in het verkeer in ons land heeft de afgelopen jaren geleid tot enkele tientallen doden en honderden gewonden per jaar;
  • Binnenkomende berichten vormen de grootste verleiding;
  • Automobilisten kunnen zichzelf beschermen door de telefoon op stil of offline te zetten. De bestuurder krijgt dan geen notificaties meer binnen, waardoor de prikkel tot het lezen van berichten niet gegeven wordt.

Heb je nog meer vragen?

Heb je nog vragen? MobielAbonnement.nl staat je graag te woord. Bekijk onze blog of neem contact met onze support-afdeling.


Volg ons op