Vind alle providers en alle telefoons

Wangiri fraude

Wangiri fraude is geen nieuw fenomeen, maar wel een steeds vaker voorkomend probleem. ‘Wangiri’ betekent ‘Eén keer overgaan en stoppen’. Bij Wangiri fraude wordt er gebeld door een onbekend nummer uit het buitenland. De telefoon gaat maar kort over, waardoor het onmogelijk is op tijd op te nemen. Oplichters hopen dat er teruggebeld wordt, om zo veel geld buit te kunnen maken.

Hoe werkt Wangiri fraude?

Bij Wangiri fraude wordt er gebeld door een buitenlands telefoonnummer. Vaak zijn dit telefoonnummers die beginnen met +21 of +22. Het zijn telefoonnummers uit Afrika, waar oplichters peperdure servicenummers in gebruik hebben. De telefoon gaat slechts één of twee keer over, waarna wordt opgehangen. Uit nieuwsgierigheid belt het slachtoffer terug.

terugbellen wangrini fraude

Het lijkt erop dat er niet wordt opgenomen. In werkelijkheid is er allang opgenomen: er is verbinding. Het slachtoffer hoort een bandje met de kiestoon, zodat het net lijkt alsof er niet wordt opgenomen. Ondertussen loopt de teller door. Daarom is het verstandig om nooit terug te bellen.

Waar komt de fraude vandaan?
Meestal wordt er fraude gepleegd door buitenlandse servicenummers. Deze landen zijn altijd buiten Europa, zodat de kosten voor het bellen naar het buitenland nog hoger zijn. Veel mensen maken melding van telefoontjes uit Tsjaad, Togo, Madagaskar of Afghanistan. De telefoonnummers zijn vergelijkbaar met Nederlandse 0900-nummers.

telefoontjes uit het buitenlandDat houdt in dat de eigenaar van zo’n servicenummer zelf de kosten ervan bepaald. Het is dus niet zo dat een provider invloed kan uitoefenen op dergelijke kosten. Het terugbellen van het buitenlandse telefoonnummer zorgt uiteindelijk voor een torenhoge telefoonrekening.

Wat kan ik zelf doen?

Er valt niet veel te doen tegen Wangiri fraude. Daarom raden providers aan om de telefoonnummers niet terug te bellen en ook niet op te nemen als daar wel kans toe is. Buitenlandse telefoonnummers zijn nooit zonder meer te vertrouwen. Wie twijfelt over een telefoonnummer, doet er goed aan om deze op bijvoorbeeld Google op te zoeken.

Gebruikers van smartphones doen er goed aan om apps die toestemming geven voor het doen van oproepen te verwijderen. Dat kunnen spelletjes zijn, maar ook zogenaamde ‘redial apps’: terugbelapps. Controleer daarom bij het downloaden van een app waar de applicatie allemaal toestemming voor geeft. Met de app ‘Truecaller’ is het ook mogelijk om onbekende nummers en ongewenste bellers te blokkeren.

apps toesteming

Wat doen providers?
Providers vinden de situatie heel vervelend, maar kunnen er moeilijk tegen optreden. De meeste providers monitoren of er een extreem verbruik is op een buitenlands nummer. Als daar sprake van is, kan de provider het nummer blokkeren. Helaas biedt dat maar een zeer tijdelijke oplossing.

Zodra oplichters merken dat er uit een bepaald telefoonnummer minder inkomsten zijn, zullen ze overstappen op een nieuw telefoonnummer. Het hele probleem begint dan weer opnieuw.

Een andere maatregel die providers treffen is het stoppen van een telefoongesprek. Als er langer dan twee uur wordt getelefoneerd, zorgt de provider ervoor dat er automatisch wordt opgehangen. Op die manier kunnen zogenaamde ‘broekzakgesprekken’ ook voorkomen worden.

Slachtoffer geworden?
Wie wordt geconfronteerd met een hoge telefoonrekening door Wangiri fraude, kan zich het best wenden tot de klantenservice van de mobiele aanbieder. De provider kan dan bevestigen dat het inderdaad om fraude gaat. In dat geval wordt het telefoonnummer van de oplichters geblokkeerd. Helaas kunnen providers de schade vaak niet vergoeden.

Heb je nog meer vragen?

Heb je nog vragen? MobielAbonnement.nl staat je graag te woord. Bekijk onze blog of neem contact met onze support-afdeling.


Volg ons op