Vind alle providers en alle telefoons

Onterechte in-app aankoop afgeschreven? Dit kun je doen

Heb jij of je kind per ongeluk een in-app aankoop gedaan? Of is er ten onrechte een bedrag afgeschreven? Dan zijn er een paar stappen die je kunt ondernemen.

De grootste aanbieders (Apple, Google en Microsoft) bieden daar ondersteuning voor.

Wanneer kun je actie ondernemen?

Wie een in-app aankoop heeft gedaan die bij nader inzien een miskoop bleek te zijn, kan zijn of haar geld terugvragen. Er kunnen allerlei redenen zijn waarom je een aankoop wilt terugdraaien. Bijvoorbeeld omdat de functie niet goed werkt of omdat de aankoop niet werkt op jouw toestel.

Het kan ook zijn dat de ene aankoop pas werkt als je er een andere bij doet. Of nog onwenselijker: als er een fysiek product bij gekocht moet worden. Je kunt ook afzien van een in-app aankoop als je deze per ongeluk hebt gedaan.

Geld terugvragen bij Apple

Bij Apple krijgen consumenten 14 dagen de tijd om geld terug te vragen. Er worden dan geen moeilijke vragen gesteld. De makkelijkste manier om geld terug te vragen is via een speciale website van Apple. Houd er dan wel rekening mee dat je geen toekomstige app-updates meer ontvangt.

Wie zijn of haar geld terug wil vragen, kan dit doen via Reportaproblem.apple.com. Na het inloggen met een Apple ID ziet de gebruiker welke apps hij of zij onlangs heeft gekocht. Klik op ‘Probleem melden’ om de procedure te starten. Je kunt kiezen uit een paar opties:

  • Ik heb deze koop niet geautoriseerd
  • Ik wilde dit artikel niet kopen
  • Ik wilde een ander artikel kopen
  • Artikel werd niet gedownload of gevonden
  • Artikel installeert niet of download te langzaam
  • Artikel opent, maar functioneert niet zoals beloofd
  • Probleem wordt hier niet vermeld;

Klik één van de problemen aan en ga verder in het proces. Vanaf dit punt wijst de pagina zichzelf.

Geld terugvragen bij Google

Google geeft gebruikers twee uur de mogelijkheid een aankoop te annuleren. Dat kan via de Google Play Store-app. Dit gaat als volgt:

  • Open de app;
  • Tik op Menu;
  • Tik op Account;
  • Tik op Bestelgeschiedenis;
  • Zoek de in-app aankoop die je wilt retourneren;
  • Kies voor ‘Teruggave’ om de teruggave te voltooien. De app wordt nu ook verwijderd.

Goed om te weten: een aankoop kan slechts één keer geretourneerd worden voor een teruggave. Wie de aankoop opnieuw doet, kan niet nog een keer teruggave ontvangen. Na 48 uur kan alleen nog een teruggaveverzoek worden ingediend. Een medewerker van Google moet het verzoek dan goedkeuren.

Extra informatie voor Nederlanders: in sommige gevallen verwijst Google terug naar de ontwikkelaar. Je moet de verkoper (de ontwikkelaar) dan zelf vragen om een teruggave of de koop te annuleren. Dit geldt ook voor als de aankoop langer dan 48 uur geleden is gedaan.

Geld terugvragen bij Microsoft

Aankopen in de Windows Phone Store van Microsoft zijn definitief. Daarom kun je geen geld terugkrijgen. Wie het toch wil proberen, kan proberen contact op te nemen met de klantenservice van Microsoft. Soms wil de smartphonefabrikant toch meewerken aan het verzoek. Daar is dan wel een goede reden voor nodig. In dit geval is voorkomen dus beter dan genezen.

Heb je nog meer vragen?

Heb je nog vragen? MobielAbonnement.nl staat je graag te woord. Bekijk onze blog of neem contact met onze support-afdeling.


Volg ons op