Vind alle providers en alle telefoons

Dit moet je weten over in-app aankopen

Wat zijn in-app aankopen en hoe krijg je geld terug als je er per ongeluk één hebt gedaan? Het antwoord vind je op MobielAbonnement.nl.

Wie rondkijkt in de appstores, ziet dat veel apps gratis zijn te installeren. Toch moet je voor veel functies binnen apps vaak betalen. Dit is vooral het geval bij spelletjes. Daarbij gaat het niet om een virtuele munteenheid, maar om echt geld. Dat gaat nogal eens fout bij (kleine kinderen). Deze zaken moet je weten over in-app aankopen.

Wat zijn in-app aankopen?

Vroeger bestonden er alleen maar gratis apps en betaalde apps. Wie een betaalde app kocht, betaalde alleen bij het downloaden eenmalig het aanschafbedrag. Daarna waren alle functies in de app ontsleuteld en kon de app gebruikt worden. Er waren geen beperkingen meer.

Dat is vandaag de dag wel anders. Nu zijn er veel gratis apps, maar met een addertje onder het gras. Ze zijn gratis, maar hebben zogenaamde in-app aankopen. Deze aankopen zijn extra functies (zoals extra levens of goederen in spelletjes) in de app of in het spel. Deze aankopen kosten echt geld. Het voorkomen van deze aankopen staat daarom ook in onze lijst van 25 tips die je helpen om te besparen op mobiele kosten.

Is gratis echt gratis?

Bij een gratis app is het dus goed opletten of de app wel echt gratis is. Vooral bij games voor kinderen worden in-app aankopen vaak gebruikt om de winst van de ontwikkelaars omhoog te stuwen. Kinderen zijn immers snel verleid om een aankoop te doen.

In-app aankopen vormen geen probleem als je kind jouw wachtwoord niet weet. Voor het doen van aankopen moet namelijk een wachtwoord ingevuld worden. Weet jouw kind het wachtwoord wel, dat kan een simpel spelletje jou flink op kosten jagen. In een kinderspel is het soms mogelijk om in één keer uitgaven tot wel 80 euro per keer te doen.

Betalen voor een in-app aankoop

Je kunt de kosten voor apps en in-app aankopen op verschillende manieren betalen. Hoe je wilt betalen, valt vooral in te stellen via het persoonlijke account voor de app store. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om af te rekenen via een creditcard of via de telefoonrekening.

Belangrijk om te weten is dat je je betaalgegevens vaak niet voor iedere aankoop opnieuw hoeft in te vullen. De appstore onthoudt de betaalgegevens via de instellingen. Dat is handig omdat je dan niet telkens je gegevens hoeft in te vullen, maar het is ook verraderlijk. Een in-app aankoop is daarmee snel gedaan.

Regels voor in-app aankopen

Rondom in-app aankopen regels. In Nederland geldt dat voor zowel diensten als goederen de wet Koop op afstand geldt. Zo gelden bijvoorbeeld de regels voor bedenktijd. Deze regels gelden ook voor digitale producten als in-app aankopen.

Gebruikers van iOS-apps kunnen tot 14 dagen na aankoop het geld terugkrijgen. Gebruikers van Android kunnen het geld terugkrijgen binnen een termijn van twee uur.

Annuleren

Heeft je kind, of jijzelf per ongeluk geld uitgegeven in de App Store, dan is het geld terug te vragen via deze pagina van Apple. Je hoeft er alleen op in te loggen met je Apple ID en de aankoop op te zoeken. Binnen 14 dagen kun je dan zonder opgave van reden de koop annuleren. Je hebt daarna nog 76 dagen om de aankoop te ‘retourneren’. Dat geldt bijvoorbeeld als de hele ondersteuning voor de app is gestopt. Het ligt dan wel aan de fabrikant (Apple) of de aanvraag wordt toegewezen.

Wie gebruikmaakt van Android kan het geld terugvragen bij Google. Je krijgt automatisch het geld terug als het verzoek binnen twee uur na aankoop is ingediend. Dit doe je door op ‘Menu’ te tikken, voor ‘Account’ te kiezen en dan op ‘Bestelgeschiedenis’ te drukken. Zoek de app die je wilt retourneren en druk op ‘Teruggave’ om de teruggave te voltooien en de app te verwijderen. Let op: dit kan maar één keer. Is je aankoop meer dan 48 uur geleden? Dan moet een online teruggaveverzoek ingediend worden. Je ontvangt dan binnen 15 minuten bericht of het verzoek wordt gehonoreerd.

Hoge kosten voorkomen

Leen je je telefoon of tablet wel eens uit aan je kind en wil je hoge kosten voorkomen? Verander dan de instellingen in het menu van de telefoon of tablet. Het is ook mogelijk om het account via de appstore aan te passen.

Het is een goed idee om in te stellen dat voor iedere in-app aankoop een wachtwoord ingetypt moet worden. Op die manier voorkom je dat je zoon of dochter ook buiten jouw zich aankopen kan doen.

Heb je nog meer vragen?

Heb je nog vragen? MobielAbonnement.nl staat je graag te woord. Bekijk onze blog of neem contact met onze support-afdeling.


Volg ons op