Vind alle providers en alle telefoons

Hoe werkt het overstappen?

Overstappen naar een andere aanbieder van mobiele telefonie is een kleine moeite. Het is vaak zelfs mogelijk het huidige telefoonnummer mee te nemen naar de andere aanbieder. Maar er zijn een paar zaken waarmee de afnemer van het mobiele abonnement rekening moet houden.

Overstappen en het contract

Bij het afsluiten van het huidige abonnement, is een overeenkomst voor een bepaalde tijd aangegaan. Zo kan het zijn dat de afnemer van het abonnement korting kreeg, omdat hij of zij ervoor tekende om twee jaar bij dezelfde provider te blijven. Het is verstandig eerst te onderzoeken of het contract al bijna afloopt. Sommige mobiele aanbieders bieden contracten met een loopduur tot twee jaar aan.

Bijna aan het eind van de loopduur van het contract? Dan wil de huidige provider graag weten of de afnemer verlengt of overstapt. Voor het verlengen van een particulier abonnement, moet men vaak 3 tot 6 maanden van tevoren kenbaar maken dat het abonnement verlengd moet worden. Bij het beëindigen van het huidige abonnement moet men twee maanden van tevoren kenbaar maken dat hij of zij wil overstappen. Het contract wordt dan opgezegd. Voor zakelijke klanten geldt een minimum van 4 maanden van tevoren.

Het contract afkopen

Een contract kan niet zomaar ontbonden worden. Toch is het mogelijk het contract per direct te verbreken. De afnemer van het abonnement kan het contract namelijk afkopen. Daarbij betaalt de afnemer alle abonnementskosten in één keer. Meestal kan men tot één maand voordat het het contract afloopt opzeggen. Vergeten het abonnement op te zeggen? Dan loopt deze nog een maand door.

Aanmelden bij de nieuwe provider

Veruit de meeste providers bieden overstaphulp. Vergelijk via het internet aanbieders van mobiele abonnementen. Wie een geschikte aanbieder heeft gevonden, meldt zich online aan bij deze aanbieder. De aanbieder zorgt er dan voor dat het administratieve deel wordt afgewikkeld.

Het telefoonnummer meenemen
De meeste overstappers kiezen ervoor het huidige telefoonnummer mee te nemen naar een andere aanbieder. En dat is hun goed recht: het telefoonnummer is gekocht. Ook hier geldt dat de overstapper bij het aanmelden bij de nieuwe aanbieder aangeeft dat hij of zij het nummer wil behouden. De nieuwe aanbieder geeft dit dan aan bij de oude aanbieder en wikkelt administratieve zaken af.

Niet meteen opzeggen
Het is raadzaam niet meteen op te zeggen. Wacht tot de overstap helemaal rond is. In sommige gevallen kan de nieuwe aanbieder het telefoonnummer niet claimen bij de oude aanbieder. De overstap loopt dan vertraging op, maar het telefoonnummer wordt wel al beëindigd. Daardoor is de overstapper tijdelijk niet bereikbaar.

De overstap is geregeld
Zodra de overstap is geregeld, ontvangt de overstapper een brief in huis. Bij sommige providers komt een koerier langs om de simkaart persoonlijk af te leveren. De afnemer van het abonnement moet dan voor het pakket tekenen en in sommige gevallen zijn of haar legitimatie tonen.

De provider heeft op de kaart of in de brief de nieuwe pincode voor de simkaart vermeld. Zet de telefoon uit, stop de nieuwe simkaart in de telefoon, zet het toestel weer aan en vul de nieuwe pincode in. De overstap is nu helemaal gelukt en de afnemer van het nieuwe abonnement is weer bereikbaar op zijn of haar oude nummer, tenzij de provider een simkaart met een nieuw telefoonnummer heeft toegestuurd.

Heb je nog meer vragen?

Heb je nog vragen? MobielAbonnement.nl staat je graag te woord. Bekijk onze blog of neem contact met onze support-afdeling.


Volg ons op